Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under november 2011

Av katsura - 28 november 2011 15:16

Det blev en orolig natt, men till slut mojnade vinden och vi kunde sova ordentligt. Byn såg ut som en krigszon i morse när jag for tidigt. Grannens fina lusthus i glas hade fått ett av kommunens träd över sig och i vår trädgård står en jättetall och "vilar" sig mot en ek...


Jag kompade ut lite tidigare idag för att i dagsljus inspektera huset och trädgården. alla takpannor låg kvar... TACK! Inga större grejor har hänt hos oss, så efter inspektionen gick Chili och jag på eftermiddagspromenad. Minns ni bilderna från igår, där vågorna slår mot cykelbanan? Det var innan det verkligen började blåsa! Så här ser cykelbanan ut idag!!!


 


Jag kände att vägen är helt underminerad när jag smög fram för att få en bra bild  med mobilkameran. Undrar hur det står till med banvallen? Järnvägen går ju precis ovanför...

Av katsura - 27 november 2011 18:28

Det har verkligen varit en speciell första advent i år...


Dagen började med att vi var och röstade i vår lokala folkomröstning. Hur resultatet blev vet vi inte eftersom stormen har tagit allt fokus!


Just nu når stormen sin kulmen, enligt SMHI, och det blåser orkanbyar, dvs 30 m/s. Hela huset knakar och det känns faktiskt ganska olustigt!


Jag skulle egentligen ha haft mitt IW-pass nyss, men det ställdes in redan tidigare i eftermiddags. Det var faktiskt en lättnad. Då blåste det inte extremt mycket så vi gick ut för att ta lite stormbilder.




Vid Sven Johns udde.




Det var inga problem att luta sig bakåt i vinden...


    


Vid pirarna i Skälderviken. Vattenståndet är något högre än normalt...


På nyheterna hörde vi att tågen har slutat gå, Öresundsbron är stängd och man uppmanar allmänheten att hålla sig inne. Hoppas alla våra träd står kvar i morgon bitti!

Av katsura - 26 november 2011 16:11

Tittar man bara ut kan man inte tro att det är första advent i morgon. mina penséer som jag planterade i våras blommar fortfarande, liksom sommarmalvan M har i sin lilla rabatt.


Tittar jag däremot i kalendern inser jag faktum... det ÄR första advent i morgon... Det har resulterat i att alla adventsstakarna har letats fram. Ljusen är det allra mysigaste i december!


Nej, förresten. Ljusen i kombination med doften av glögg och nybakade lussekatter är det allra mysigaste!


Lussekatterna bakades dock under viss vånda och dottern har lovat sig själv att aldrig mer baka lussebullar!!! Först gick elvispen sönder, sedan jäste degen inte så bra, sedan glömde hon att de skulle jäsa igen och penslade för tidigt. Hon var inte glad...


Då lämnade vi lussekatterna och gick ner till invigningen av nya torget i byn. Scoutersna sålde korv och det serverades glögg. Lite småmysigt.


När vi kom hem hade bullarna verkligen jäst! Swooosh in i ugnen! Trots mycket vånda blev de underbart goda!!!

 

Av katsura - 23 november 2011 16:00

I helgen skadade min underbara kollega sitt knä allvarligt och det har medfört att min vecka hittills har varit tuffare än vanligt. Det märks verkligen när en person saknas... och jag blev lättad och glad när hon kom tillbaka idag!


Gårdagen var enormt hektisk och det kändes skönt när jag väl satt i bilen på väg hem. Jag hade en passagerare i bilen och vi småpratade om stort och smått. När jag precis hade lämnat av honom i Ängelholm ringde min dotter på mobilen. Hon storgrät och jag såg direkt en hemskt scenario framför mig, som t ex att lilla Chili dött eller något annat sorgebesked. Eftersom det känns som allt kör ihop sig hade jag inte blivit förvånad... Min energi är ju som jag nämnt tidigare på upphällningen.


Dottern lyckades iallafall snyfta fram att stråken till fiolen hade gått sönder! Vilken lättnad! Var det inte värre??? Det visade sig vara fabrikationsfel på dessa stråkar, så dottern blev snart glad igen, när hon förstod att det inte var hennes fel.   Och jag var glad hela kvällen! Tacksam över att det bara var en pryl det handlade om!


   


Nu är det bara några dagar till första advent och gräset växer fortfarande... Jag är inte där mentalt än! Men det är ju bara att gilla läget. Advent kommer vare sig man vill eller inte!  

Av katsura - 20 november 2011 15:12

Jag säger som ungdomarna... PALLA?!?  ORKA?!?


Räfsat eklöv i dimman tills trädgårdstunnan var fylld och pressad, fylld och pressad. Nu går det inte att få ner ett löv till, så de resterande högarna får ligga kvar. MEN...det är ju inte bra för gräsmattan säger en "förståsigpåare". - PALLA! ORKA!?! Vem bryr sig?




Laddar nu för att köra mitt IW-pass. Det ska bli skönt att träna hårt och ändå ladda batterierna. Träning är verkligen den bästa medicinen mot stress!


Dessutom ska jag börja träna mig på att säga nej lite oftare. Det är ingen som tackar en för att man är en ja-sägare. Ofta tar de  istället för givet att man alltid säger ja när de frågar .


Så får det bli! Jag ska börja säga nej lite oftare eller säga: "Visst kan jag göra det också, men vad ska jag då prioritera bort av det andra?"


Tiden är ju faktiskt begränsad; det går ju inte att fylla den med obegränsat antal uppgifter, varken på jobbet eller hemma...


Jag önskar alla en god söndagskväll!


Av katsura - 19 november 2011 15:49

 



Helg - underbara helg!

Jag hinner kippa efter andan.

Ibland förstår jag inte hur arbetslivet har blivit. Kan det verkligen vara meningen att man ska gå på knäna? Är det den som går sist in i väggen som vinner? 

Det kan ju inte vara meningen att jobbet ska ta all energi, så att man knappt fungerar som människa timmarna man är hemma. 

Idag hämtar jag andan och det känns bra! Jag struntar i matlagningen och tar med maken till Carl Fredrik.

Men i morgon måste jag ta tvätten, alla löven, strykningen, förberedelser för veckan, storhandlingen... suck!

Av katsura - 15 november 2011 21:03



I morse körde jag mot Klippan i mörker och i tät dimma. På vissa ställen var det som att köra i ett glas mjölk och det kändes inte bra, med tanke på att temperaturen dessutom låg kring nollan... Förrädiskt halt och ingen sikt. Tydligen ska det bli likadant i morgon.


Dis och dimma är annars väldigt mysigt, bara jag slipper ut och köra. Landskapet blir ombonat på något sätt. Doftar det dessutom lite skånsk mylla... Då är det höst!


Nu har jag kommit igång och träna igen efter min "fallolycka". Den vrickade foten repade sig ganska snabbt, men axeln tog lite längre tid. IW i söndags, cirkelgym igår, IW i morgon och IW på torsdag. Pulsklockan jag har köpt sporrar verkligen och jag får en liten träningsdagbok på movescount.com. 


I morgon är en annan dag.   Varje dag möts jag av nya överraskningar, så nu är det dags att hoppa i bingen. Jag avslutar denna tisdagskväll med en solig bild på min katsura. 


För några veckor sedan såg hon ut så här...

   

...jag trodde att jag inte hade hunnit fotografera den (och det hade jag inte heller gjort), men så hittade jag den här bilden i min lilla Ixus. Maken hade lyckats fånga den på bild innan löven föll.

Av katsura - 13 november 2011 21:25


Chili på Skinnbyxvägen. Hon vill alltid ligga lite före och stannade till för att fråga:

- Kan ni inte rappa på lite...?


Helgen har varit bra. Gåsamiddag på Sjöbo Gästis igår, med alla makens syskon och familjer. Trevligt och gott!


Idag har vi förstås firat Fars Dag, med frukost på sängen och god söndagmiddag. Jag lagade gorgonzolafyllda kycklingfiléer inlindade i parmaskinka med rostade rotfrukter och en liten sallad till. Not too bad...


Sedan fick jag med maken till IW passet kl.17 Motionärerna var inte många, men energin var det inget fel på! Vi körde så att svetten lackade och därefter blev det lite bastubad. Ett bra avslut på veckan och en god uppladdning inför nästa vecka!



Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards