Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under maj 2013

Av katsura - 27 maj 2013 13:24

 


Äppelknoppar.

Trädet har blommat fint en hel vecka,

så nu får vi se om det bör frukt till hösten?


Äppelträdet vi har är över 20 år gammalt,

men det ser ut att vara ca 2-3 år.

Jag fattar inte att det inte växer...

...men å andra sidan är det ju inte mycket som växer hos mig,

mer än mossa, sly och annat otyg!

Av katsura - 26 maj 2013 20:13

Kerrian blommar!

 

Den trivs vid min östra gavel

dit solen bara hittar en kort stund på dagen.

Där är det dessutom torrt

och sandjord.


Idag skulle jag få ett träd i Mors dagspresent.

Jag tänker mig ett pelarträd -

kanske japanskt körsbär.


MEN precis när vi åkte iväg

kom regnet.

Som spön i backen.

Jag tappade lusten...


Framåt kvällen började jag lägga plattor istället.

Brist på projekt har jag inte!


Av katsura - 25 maj 2013 19:37


 


Vem släckte ljuset?


 


Vem har snott min rakhyvel?


Sitter just nu och blir förbannad över kravaller runt om i Sverige.

Enligt Rapport 19.30, har bråken spridit sig till bl a Örebro och  Linköping.

Det smittar tydligen!

  

Av katsura - 24 maj 2013 22:08

Praktmagnolians tid är förbi.

Därför kommer denna nu.

Jag vill förlänga säsongen en smula...


 

Fotograferad på Bantorget i Lund

den 11 maj 2013.

Av katsura - 24 maj 2013 11:50

Här sitter jag på jobbet och luktar ko...

På förmiddagen var vi på studiebesök

hos Bröderna Göransson i Kvidinge.


Vi var inne en mycket kort sväng i kostallet

och jag stod nästan bara i dörröppningen -

ändå stinker jag!

 


Jag som hade tänkt ta en tur till stan efter jobbet,

får lugnt åka hem och byta om först.


De luktar illa, men de är väldigt söta och charmiga!

Av katsura - 20 maj 2013 22:03

Doften ligger tät

när skymningen lägger sig

och det regnfuktiga gräset nästan ångar.

Sommarkväll.

Liljekonvaljdoft.


 


Duggregn.

Allt hade varit toppen...

... om jag sluppit myggen!


  


Tänk att man aldrig är NÖJD...

Av katsura - 19 maj 2013 21:41

Igår lvar inget sig likt 

i vår lilla stad.


Skottlossning och rån

kl 11 på lördagen.

Kulturskolan hade avslutning,

så staden kryllade av barn, ungdomar och shoppare!


Tre skottskadades;

en lindrigt och två fick åka till Helsingborg.

Sanslöst och overkligt!

Vi var, som tur var, inte på stan...


Vi hoppas att "lilla-Chicago-upplevelsen"

var och förblir 

en engångsföreteelse!

  

Av katsura - 19 maj 2013 21:22

Masai Mara var sevärt

på alla sätt!

Eftersom jag har drygt 1300 bilder att gå igenom

har jag här bara visat ett axplock

så del 13 får bli den sista på ett tag.


 

Här fick vi se koantiloper för första gången,

om än bara på håll...

Det var vår sista game drive 

och vi behövde hitta en leopard

för att ha sett "the big five"...


Buffelhannen stod i eget majestät

och stirrade på oss.

Han var lite ärrad efter en trolig fight.


 

Masaigiraffer stötte vi också på.

Observera att deras fläckar nästan ser ut som blommor...

Tidigare har jag aldrig tänkt på att giraffer faktiskt kan se olika ut.


Vi stötte på en stor grupp lejon med ungar

som vilade i skuggan av ett träd på savannen.

Vi tror det var sammanlagt fem honor och två eller tre ungar.

De är väl kamouflerade, så det var svårt att se...


Hyenor såg vi inte på nära håll förrän den sista kvällen.

De är fulsöta på något sätt...

...och inte alls så vanliga,

som jag trodde!


Det här får bli det sista från Kenya ( på ett tag).

Jambo jambo!

Djur · Resor

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards