Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under maj 2010

Av katsura - 31 maj 2010 22:00

Min överblommade magnolia kommer in i andra andningen! I dag slog denna knopp ut och fler är på väg. Härligt med en omgång till!!!

  

Av katsura - 31 maj 2010 20:32

  


   


Namn: Okänd 

Av katsura - 31 maj 2010 19:22

Läste nyss ett inlägg i en blogg om enbarnsfäräldrar som skämmer bort sitt enda barn och hur odrägliga alla ensambarn är! Jag är fortfarande lite förbannad faktiskt eftersom jag tror att problemet inte ligger i hur många barn man har eller inte har, utan vad föräldern har för grundvärderingar!


Flerbarnsföräldrar är absolut inte per automatik bättre föräldrar bara för att de har fler barn; alla barn är individer och kan inte behandlas precis likadant.


Bloggerskan ansåg att ensambarn blir dryga och bortskämda och deras föräldrar beskrevs som högst intelligensbefriade! Intolerant och okunnigt tycker jag. Grrrrr!


Det är lika okunnigt som att säga att alla smålänningar är snåla, att skåningar är dryga, att finnar bär kniv, att kvinnor inte kan köra bil och att män inte kan städa!







Av katsura - 31 maj 2010 13:04

Trädgårdsarbetet har verkligen blivit åsidosatt denna vår, och det lär bli dyrt när jag kommer igång igen, för jag har fått massor av idéer från Allt om trädgård och Hus och hem, som jag har lusläst de här fem veckorna sedan operationen!


Idag har jag iallafall fått lite jord under naglarna. Jag petade ner våra färska kryddor, som jag köpte på ICA i helgen, i en trätunna bredvis altanen. Det som växte i tunnan tidigare, frös i vintras och det lär dröja innan jag kommer iväg till plantskolan, så det blev en bra plats för kryddorna - rosmarin, timjan och persilja. Jag ska nog få ner en gräslök också...


Härligt att vara lite jordnära igen!   

Av katsura - 30 maj 2010 19:34

Rosor på Mors dag.

  

Av katsura - 30 maj 2010 10:51

  

Jag älskar min Rosa Glauca just för sin blågröna färg. Dess lövverk bryter av så fint, mot allt det ljusgröna nu när naturen grönskar. Snart kommer den enkla ljusrosa blomman och till hösten pryds busken av underbara, små nypon.   


Den enda nackdelen är taggarna...

Av katsura - 29 maj 2010 22:06

Den här vackra citrusväxten fick jag straxt efter min operation. Nu när jag börjar kunna ta mig för saker igen undrar jag hur den ska skötas...


  


Skall den planteras om i en större kruka, eller kan jag ställa den befintliga krukan i en snygg ytterkruka?


Vad vill den ha för jord? Rhododendronjord, rosjord, näringsfattig torv eller vad?


Skall den ha näring? Hur ofta? Tål den blåst eller måste den stå vindskyddat?


Tycker mördasniglar om den?


  


Vi får väl se om jag klarar den hela säsongen...


Av katsura - 29 maj 2010 22:03

Här kommer ytterligare en detalj ur den blomsterbukett jag fick förra helgen. Tyvärr vet jag inte vad blomman heter, men säkert finns det någon som kan ge mig ett svar...?

  

Tack Annika! Nu vet jag att det är en Alströmeria!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards