Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under januari 2014

Av katsura - 26 januari 2014 19:10

Skåne kan verkligen vara kallt!

Det är inte särskilt många minusgrader

men vinden gör sitt till...

Ogästvänligt!


För bara drygt två veckor sedan 

njöt vi på Bangtao Beach.

Vinterkängorna hade bytts ut mot flip-flops...

men nu har de hamnat på vinden igen.

 

I helgen har svenskarna räknat sina småfåglar.

Jag hade ännu inte fått fram något fågelbord,

så igår åkte maken och jag runt för att hitta något fint.

(i våras kastade vi det gamla)


Eftersom tjälen har slagit till

fick det bli två små "stugor" att hänga i någon gren.

Redan idag vimlade det av talgoxar

och solrosfröna gick åt som smör i solsken.


Idag är det lätt att fuska i skolan.

Det behövs inga fusklappar.

Olika sidor på nätet erbjuder allt en elev kan tänkas behöva.

Vad de inte tänker på är att

det är lika lätt för oss lärare att hitta deras källor!

De underskattar oss...

I morgon blir det skriftliga varningar för två av mina elever.

Och på förekommen anledning

är det nog fler texter som ska granskas...

Sorgligt...

De enda de lurar är sig själva!


Ha en skön vecka!



Av katsura - 19 januari 2014 15:37

Ja, det gick ju snabbt -

att komma tillbaka i ekorrhjulet...

Nu har även vi fått snö

OCH is!


Även om jag inte pendlar en längre sträcka

är det inte kul 

när snön yr och vinden viner...


Jag får drömma mig tillbaka till

värmen

och det turkosfärgade havet...

 


Vi gjorde också en härlig dagstripp

till Kao Sok.

Regnskog.

 

I  Kao Sok

åkte vi på gummikanoter på floden

och stannade till för ett dopp.

Vi kunde svinga oss i lianer ner i det avsvalkande vattnet.


 

Jag kände mig lite som Tarzan...he he!


Ekorrhjulet rullar snabbt igen.

Betygskriterier.

Omdömen.

F-varningar.

Hela söndagen har gått till det    .

I morgon ska studiesamtalen börja...


Jag läste förresten en intressant intervju med Martin Ingvar i morse.

Han menar att läsningen är det absolut viktigaste i skolan.

Som svensklärare är jag benägen att hålla med.

Idag orkar eleverna knappt ta sig igenom en text på en sida...

...och då är det inte så konstigt att hela verksamheten är tungrodd.



Från det ena till det andra;

processen för ett nytt IW-pass har börjat.

Igår lyssnade jag på mängder av bra musik,

men en bråkdel passar till just det jag vill...

Fast väntar jag några dagar så ramlar nog bitarna på plats!

Målet är att det ska vara klart om en månad.


Kanska går det lättare när

jag svidar om i mina nya skor, byxor och tröja... he he!

 

Ha en skön vecka!




Av katsura - 12 januari 2014 17:11

God förtsättning alla bloggare!


Nu är jag tillbaka

efter två underbara , soliga veckor i Thailand.

Vi bodde i Bangtao

men besökte Similan Islands,

 

Kamala, Patong och Khao Sok bland annat. 


Patong liknar mest en gigantisk Kiviks marknad

och det är kul att ha varit där,

men jag föredrar lite lugnare platser...


Bangtao passade oss perfekt.

Stranden var 8 km  och lämpade sig mycket bra

för långa morgonpromenader .

Det fanns en hel del restauranger,

en lokal marknad två gånger i veckan

och dessutom tog det bara en halvtimme med taxi till Patong

om det var rajtantajtan man ville åt...


Vi ville vila, läsa och bara inhämta energi

genom sol, bad, promenader, god mat och träning.

Så blev det också!


Nu är det 2014 och ett nytt bloggår står inför dörren!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards