Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under januari 2011

Av katsura - 31 januari 2011 20:03

Idag var jag och eleverna på ett spännade studiebesök hos konstnärsparet Paillard i Östra Ljungby. De skapar skulpturer i olika storlekar och olika material. Deras hem har de inrett som ett galleri och det bästa av allt är att deras hus ligger ett stenkast från skolan. Bara att traska dit med andra ord.


Michel Paillard är autodidakt ochhar varit verksam i 40 år. Han har haft utställningar runt om i Europa. Han berättade om processen från tanke till färdig produkt och det som fascinerade eleverna mest var att det faktiskt finns en tanke bakom skulpturerna och att det ligger MYCKET arbete bakom varje liten sak. De trodde mest att konstnärer bara "kluddade" lite.


 

Har du vägarna förbi Östra Ljungby vid årets konstrunda rekommenderar jag ett besök hos paret Paillard! 


Av katsura - 30 januari 2011 19:31

Jag är ingen bullmamma, men den här helgen har jag överträffat mig själv och bakat 80 kanelbullar till avslutningsfikat på dotterns stråkläger. Ängelholms Kulturskola ordnar spelläger varje vinter och så avslutas det med en konsert för stolta föräldrar. Till detta tillfälle hade alltså JAG bakat bullar!   


   Min lilla violinist!


Det har varit en skön helg och idag hade vi en strålande vårvinterdag! Jag hade gärna önskat lite mer snö, eftersom den har smält bort, men man kan ju inte få allt. Man kan ju säga att jag är lite ambivalent, för samtidigt som jag önskar mer snö längtar jag efter vårtecken, som detta:


  

Det finns hopp!


Tack alla läsare för alla värmande kommentarer jag har fått under veckan!


Av katsura - 22 januari 2011 19:37

Dagen började på Väla köpcentrum i Helsingborg. Ibland blir jag sugen på att åka dit, men så kommer jag bara innanför dörrarna, så är det lagom att åka hem igen... Det är INTE mitt favoritställe!


Men idag behövde jag ha hjälp från Telia. Jag gissar att jag blev dagens samtalsämne i lunchrummet för jag var en typisk "medelålders- kärring- med- en -mobil- hon- inte- begriper"! Det blev lite pinsamt, men det bjuder jag på...man kan ju inte vara bra på allt!   


Dagens bästa inköp blev en Lap Chill Mat på Claes Olsson (299:-). Jag har nämligen haft problem med att laptopen blir överhettad och bara stänger ned sig utan förvarning och i våras, när jag satt med foten i högläge, försökte jag ha den i knät, men det slutade med brännsår på låret... På sista tiden har jag lagt två kylklampar under den (alla sätt är bra utom de dåliga   ), så det nya alternativet är helt klart bäst! Det är en liten fläkt i den, som drivs av datorn via en USB-sladd. Toppen!


Solen sken från klarblå himmel på eftermiddagen. Det var verkligen läge för en promenad med kameran på magen...

  

Hamninloppet i Skälderviken och Klitterhus i bakgrunden.


  


  


I onsdags skrev jag om IW. Jag hade bokat mig på ett baspass, men så hade det blivit något fel i bokningsschemat, så det blev ett medelpass. Skillnade är att medelpasset är 15 minuter längre, man använder de olika positionerna mer och tempot är lite snabbare.


Det gick jättebra och det är såååå kul! Bra musik och en peppande ledare - då går det av bara farten! Härligt! Jag rekommenderar alla att testa. Det bästa är att det är rejäl konditionsträning, som inte ger träningsvärk och varken knän eller höfter belastas särskilt hårt!


Det finns en nackdel...jag domnar i fötterna, men nu har jag fått tipset att inte snöra skorna för hårt. Jag får se om det funkar i morgon, då det är dags igen.   

TREVLIG KVÄLL!   

Av katsura - 19 januari 2011 18:05

I kväll ska jag träna och har bokat ett IW pass. Det är ett pass i Friskis och Svettis utbud för gruppträning. Det är skönt och svettigt till max!


F&S Ängelholm - here I come!

  

Av katsura - 15 januari 2011 18:26

Idag var det Öppet Hus i Klippan. Vi har ju vårt eget Öppet Hus redan i september pga att vår verksamhet lämpar sig bäst att visa upp då, men vi finns alltid med med en monter när de övriga enheterna har sin dag.


Det är en trevlig dag att arbeta. Man träffar kollegor från olika håll, gamla elever, föräldrar och blivande elever. Vi hade med oss två gamla elever, för vi anser att nöjda sådana är den bästa reklamen.   


  


Vädret har varit uruselt, så det spelade ingen roll att det var arbetsdag. Regnet har bokstavligen öst ner och nu har vi isgator igen...


Just nu väntar dottern och jag, med kurrande magar, på mat. Maken är nere på stan och hämtar sushi. Det är sååå gott!

Av katsura - 14 januari 2011 16:39

  

Ja, nu är vi ytterligare en vecka närmare våren.   

Veckan har tuffat på med undervisning, schemaläggning, planering av GY11 och i morgon är det dags för Öppet hus på Klippans Gymnasieskolor, men ikväll ska jag bara koppla av och ha det skönt!


Jag önskar alla en trevlig fredagskväll!

Av katsura - 12 januari 2011 18:08

Idag kom det lite mer snö, men inte så pass mycket att jag behöver ut och skotta. Det känns bra med tanke på att jag har haft ont i armarna hela dagen efter gårdagens vurpa. Nu vet jag att jag inte är benskör iallafall, för om så hade varit fallet, hade jag nu suttit med båda handlederna gipsade...  


Istället för snöskottning blev det en shoppingrunda, medan dottern spelade i sin orkester (bussarna har ju bytt tidtabell, så nu stämmer inga tider längre   ). Jag köpte blockljus, en ny väska (Vad ska du med den till? frågade maken...), en sjal, en tunika, lite hårmojs för att fixa till frisyren och nytt grönt te. Allt var rea!


  


  

Av katsura - 11 januari 2011 20:27

Det är många med mig som ska börja träna på allvar nu efter jul... Det märktes på Friskis och Svettis parkering idag. Trots att jag kom i god tid var parkeringen full, så jag fick ställa mig på granntomten istället. Vem som ansvarar för den parkeringen vet jag inte men däremot vet jag att de totalt har misskött halkbekämpningen!


När jag hade låst bilen gjorde jag en präktig vurpa. Jag hade inte ens börjat GÅ! Båda fötterna bara försvann under mig. Som tur var klarade jag huvudet men båda handlederna fick sig dock en törn. Inget brutet tack och lov, men det kunde ha gått riktigt illa.


Träning blev det ändå, men det var ingen dans på rosor att ta sig tillbaka till bilen efter en skön dusch och en stund i bastun. Då hade det dessutom börjat dugga vilket gjorde isen ännu halare. Så länge jag kunde ta stöd av bilar gick det bra, men sedan hade jag fem meter utan något att hålla mig i... Det låter helt sjukt, men det var nästan omöjligt att ta sig fram.


Allt gick dock bra och nu sitter jag här i värmen och drömmer mig tillbaka till Teneriffa...

  

En märklig frukt från Teneriffa.   



Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards