Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under december 2010

Av katsura - 25 december 2010 19:45

GOD JUL alla bloggare!

 

 

  

 

 

Juldagen är här och den har inte varit så kall och vit på 100 år. Något att minnas alltså!

 

  

 

Blek julaftonssol över Skälderviken...

 

  

 

Julafton blev en lugn tillställning hos oss, precis som vi ville ha den. Vi sov länge, gick en långpromenad, spelade Rassel,  tittade på Kalle, åt ett litet (men naggande gott) julbord och sedan kom Tomten, som sig bör.

 

  

 

Idag har vi ägnat hela dagen åt packning. Tur att jag har mina packlistor . Många hånar mig för mina listor, men jag glömmer sällan väsentliga saker.   

 

Trots packlistorna tog det hela dagen kombinerat med lite strykning, väskvägning och ompackning...

 

Nu är det klart och Chili har åkt till pensionatet... Hon fick med sig lite köttbullar och prinskorv, som muta...

 

Nu hoppas vi bara att planet från Sturup lyfter som det ska och att mammas plan från Arlanda också kommer iväg i tid i morgon.

 

En vecka i solen kommer göra oss gott!

 

Kram till alla mina läsare.

Vi ses 2011!

 

 

 

Av katsura - 21 december 2010 09:56

Snart väntar lite välbehövlig ledighet. Det ska bli så skönt att koppla av några dagar!


Det kommer dessutom att bli en osedvanligt vit jul här i Skåne - en sådan jul man bara drömde om som barn! Jag älskar snökaos...bara jag slipper ge mig ut i trafiken.   


I kväll är det julbord med jobbet på Gästis i Klippan. Det är alltid trevligt att träffa kollegorna under lite mer avslappnade former.


Sedan har jag ledigt och i morgon bitti ska jag ha ledighetens första, rejäla sovmorgon!!!

  




Av katsura - 19 december 2010 20:48

Helgen har vi tillbringat här hemma. Dottern är sjuk, men lite julpyssel har hon orkat med. Vi har bakat bröd (kors i taket), kokat knäck, bakat lite pepparkakor (hälften av degen ligger kvar i kylskåpet...), skrivit julkort och idag har vi klätt granen och julpyntat. Lite glögg har vi också smakat på... förstås!

         


Jag hann också gå på Barkåkras julkonsert igår, med solisten Anders Mårtensson och körerna Decibellerna och Carpe Nova. MYCKET stämningsfullt! Man behöver lite energi för själen också så här års.

Av katsura - 17 december 2010 21:26

Tänk att en rödkål kan vara ett konstverk. Vilket mästerverk! Dessutom är det både gott och billigt. Kvällens köttfärssås blev smaksatt av rödkål och kokosmjölk och det blev inte alls dumt!   

  


För någon vecka sedan var jag på hörselkontroll. Under det senaste året har jag upplevt stimmiga miljöer som ett problem och jag har fått svårare och svårare att sortera ljud. Jag har också blivit väldigt känslig mot enstaka skarpa ljud.


Trots att jag upplevt ljud som ett problem blev jag chockad över resultatet! På de lägsta frekvenserna låg jag bra till men sedan dippade kurvan rakt nedåt på båda öronen! Sköterskan ansåg att jag ändå var normalhörande... och det levde jag på till i tisdags...


Då besökte jag företagsläkaren som ville att jag ska prova ut hörapparat... Hon såg genast på min mimik att jag inte var up-to-date om de senaste hörselhjälpmedlen, så efter lite information tänkte jag "varför inte"? Jag har ju problem och då ska jag ju inte vara så fåfäng att jag inte tar emot hjälp när den erbjuds!!!


Nu har även arbetsmiljöinspektören varit och granskat min arbetsmiljö, vilken han har utdömt och den MÅSTE göras vid enligt hans rapport. Kanske kan min hörselnedsättning bidra till något gott för alla mina elever och mina kollegor också!   


När jag åkte från jobbet idag för att hämta upp dottern, som skulle på tennisavslutning, fick jag ett samtal från henne. Hon grät och orkade bara inte åka till tennisen... När jag kom hem visade det sig att hon hade 38 graders feber, så vi skippade tennisen och tillbringade seneftermiddagen i soffan innan vi gjorde ett ryck och rörde ihop en pepparkaksdeg till i morgon!   


Trevlig kväll önskar jag alla som tittar in!

Av katsura - 13 december 2010 19:26

Dotterns klass har idag haft fyra Luciaföreställningar. Det är alltid klass fem på hennes skola som håller i firandet och det var såååå fint.

 

Hon har sett fram emot detta i flera år och det var med glädje hon studsade till skolan i morse. Jag vet inte riktigt vem hon brås på, för både maken och jag ogillade att uppträda när vi var barn.  


Av katsura - 12 december 2010 20:45

Kors vad dagarna rusar fram och tyvärr är det bloggen som prioriteras bort. Kameran har inte heller varit framme på ett tag...


Som alla andra jobbar jag mycket och på sista tiden har vi haft en del energi- och tidskrävande extramöten, som har dragit ut sent på kvällarna.


Tillsammans med eleverna hade vi dessutom julbazar i fredags och det blev lyckat... till slut! Jag köpte dekorativa granmattor till entrédörrarna här hemma, samt lite knäck, bröd och pepparkakor.


När jag kom hem, vid 18-tiden på fredagskvällen hade våra helggäster redan kommit och när de åkte hem i morse somnade jag på soffan. Som en stock!


I kväll har vi varit på luciafirande i Barkåkra kyrka. Så vackert och gulligt med barn i olika åldrar. Det skänkte lite julstämning.


i morgon är det en ny vecka som väntar. Fullspäckat program med Lucia i morgon kväll, restaurangbesök på tisdag kväll och fiolavslutning på torsdag kväll... nu ska jag nog sova, så att jag orkar.   


Jag önskar er alla en härlig vecka!

Av katsura - 2 december 2010 19:31

Tusen tack för goda råd om hur jag ska bli kvitt mina ovälkomna gäster. Att täta rören under vasken med folie och/eller stålull ska jag genast prova! Jag kan tänka mig att inte ens en mus vill gnaga i det!

  

   



Av katsura - 1 december 2010 21:09

Mössen har promenerat in igen och igår morse möttes vi av en död mus under vasken. Det är så ofräscht!!!


Förra vintern fångade vi tio små gäster och i år har vi redan fångat fyra...


...tyvärr är vi allergiska mot katter annars hade det kanske varit en lösning på problemet!


Hur gör man för att stoppa dem???

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards