Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under juni 2013

Av katsura - 30 juni 2013 12:41

Ingen allemansrätt här inte.

Mitt alldeles privata kantarellställe.

 

Mmmmmm!

Av katsura - 30 juni 2013 11:25

  

*underbara sommar* - NOT!

Sent omsider pälsade vi på oss för morgonens hundpromenad...

(Chili har ingen brådska när det regnar)

Det är svårt att skydda hennes bandage när regnet öser ner.

      


Jag hade vintermössa på

och den satt inte ivägen!

Tröts regnkläder, stövlar och plastbandage

var vi alla genomsura när vi kom hem...


*underbara sommar* -  NOT!

Det är lite svårt att vara optimist,

men jag försöker...

Man blir ju sugen på att boka ett    och flyga söderut.


Jag får väl nöja mig med att drömma om

sol, bubbel och jordgubbar på verandan!


 


I hopp om bättre sommarväder!

Av katsura - 29 juni 2013 21:49

Nu vet jag vad det är för larver.

HARKRANK.

De lever i huvudsak på gräsrötter,

men kanske äter de andra rötter också... who knows?


Sommarens första kantareller är skördade.

Mitt alldeles privata ställe i trädgården

blir större för varje år.

SUPERGODA!




Av katsura - 29 juni 2013 21:20

Första semesterveckan är över.

Skitväder!!!

Det känns snopet när det har varit så fint, så länge

då man inte hade tid att njuta...


Jag har tvättat, städat

och sprungit rundor till veterinären.


Chili har fått plocka bort klokapseln

dvs den klo som krånglade redan i mars,

då vi skulle till Afrika.

Nu hoppas vi det blir bra

och att värken och infektionen försvinner.


Idag var det inte heller något badväder,

så vi åkte till Halmstad och åt riktigt goda, frasiga våfflor.

På Karlslund.

 

Trädgårdsservering,

men vid regn kan man sitta på verandan eller inomhus.


Sväng av vid Halmstad S.

Kör mot Fyllinge

och följ sedan kaffekoppsskylten.

Våfflorna rekommenderas!


Om man har småttingar med sig 

kan man besöka stadsbondgården,

som ligger precis i närheten.


Ni hoppas jag på sol och värme.

Drömmer om bad vid vår nya brygga.

Sommarkänslan måste infinna sig!


Önskar alla en skön söndag.


Av katsura - 17 juni 2013 20:27

Två dagar till!


Kompetensutveckling i morgon-

Troed Troedsson - Klippans guru.

Det är tredje gången... fantasilöst tycker jag!


Efter jobbet idag tog maken och jag en promenad.

10.2 km på 1.43 h

Skälderviken-Ängelholm t o r

Fantastisk sommarkväll!

  

Sommarvädret ska tydligen hålla i sig

tills ledigheten börjar... regn på midsommar

(men det är vi ju vana vid).

Värmen ska ha sin kulmen på torsdag

när jag ska hämta småtöserna...

Det blir nog så att jag startar vid kl 6

för då kommer jag fram på förmiddagen...


 

Min ljusgula iris.

Fotograferad med makroobjektivet jag fick till födelsedagen.

Det gäller att vara stadig på handen,

vilket ibland är ett problem...


Jag älskar irisar.

De är som små konstverk.

Tyvärr blommar de över lite snabbt...




Av katsura - 16 juni 2013 21:47

Äntligen har jag tid att sitta en stund vid datorn.

Det har varit hektiska veckor

trots en liten minisemester  vid nationaldagen...


Fyra dagars ledighet kändes som en dröm!

Dottern slutade skolan redan den 5 juni,

vi körde upp henne och Chili till mormor på landet.

Fyra underbara sommardagar,

vilka bl a innehöll ett besök på en plantskola i Nyköping.

Där hittade jag en Cercidiphyllum japonicum 'Rotfuchs' -

en katsura med röda blad.

Naturligtvis kunde jag inte motstå den!!!


 

När jag fick några timmar över härom dagen

var det dags att plantera den.

jag hittade en bra plats och började först karva bort gräset.

Därunder vimlade det av små, feta , jordbruna larver.

ÄCKLIGA!

Jag fick en känsla av att de kanske är anledningen till att 

allt dör hos mig efter en eller två säsonger?

Är det någon trädgårdskunnig som vet vad detta är???


 

Förra veckan uppvaktade vi student i Lund på tisdagen = sen kväll,

var på Liseberg med eleverna på onsdagen = sen kväll,

Studentmiddag på skolan på torsdagen = sen kväll

och i fredags firade vi två studenter till i Lund = sen kväll.


Jag har varit trött hela helgen...

...men nu är det bara tre dagar till semestern!

Då kör jag till Nyköping igen och hämtar dottern och Chili

för nästa söndag är det bröllop i Dalby.

Sedan ska jag vila...


Jag önskar alla en skön vecka!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards