Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under juli 2013

Av katsura - 30 juli 2013 22:43

Idag firade vi kusin L, som fyllde 14 år i juni...

Kalaset hölls i Svarte,

i fd stationshuset i Charlottenlund.

På ena sidan muren går förstås järnvägen

och på andra sidan muren

ser man böljande sädesfält.


 

De gamla stallfönstret omgärdas av elefantgräs

och kandelabern hade helt enkelt hittat 

en fulländad plats!


 


I växthuset odlades druvor och tomater

och i en vacker skål låg dagens skörd.

Man riktigt känner för att sätta tänderna i dem!


Dagen började med hällregn,

men när vi lunchade 

sprack molnen upp

och eftermiddagen blev strålande.

Det blev t o m ett litet dopp i poolen...


  




Av katsura - 29 juli 2013 18:35

Jag tränar på att fotografera med mitt makroobjektiv,

men tycker det är ganska svårt,

eftersom jag har en tendens att darra på handen...


De här två bilderna är jag iallafall rätt nöjd med...


 

...en vit

 

och en rosa.


Det har varit varmt och härligt även idag,

sysslingen har åkt hem 

och maken har kommit tillbaka från ett extremt varmt Budapest!

Igår hade det varit 37 grader i luften...


Jag har inte gjort så mycket idag...

...en runda med hunden,

fb, gjorde lunch, körde till tåget,

gick med hunden, kramade maken,

tog ett eftermiddagsdopp, duschade

och inmundigade en Ceasarsallad på Åkanten.


Men det är så skönt att bara låta tiden rinna iväg...

för snart är vi inrutade i vardagen igen,

med tider och måsten!


Fånga dagen (speciellt den lata)!


Av katsura - 27 juli 2013 21:58

Regn hela förmiddagen.

10 mm var välkommet!

Jag var ändå lite seg

(hur kunde det bli så???)

och orkade inte göra så mycket...

Tillbringade dagen i en solstol, inlindad i plädar,

läsande Ninni Schulmans

Pojken som slutade gråta.


Efter regnet kom värmen

och sommarkvällen blev helt underbar!

 

Vår nya fina brygga var full av badgäster!


 

Himlen var lite disig

men solljuset skimrade vackert

i den lätt krusade vattenytan.


Badtempen lär ha varit 20 grader

och inga brännmaneter i sikte!

Bättre kan det knappast bli!

Hav
Av katsura - 27 juli 2013 01:44

Drömmar är bra att ha.

ibland ska man låta dem gå i uppfyllelse.

Min man har drömt om att åka på Formel 1

(men det har inte jag...)

och i morse for han iväg med bror sin till Budapest.


På grund av hans dröm

är jag gräsänka,

men hänger inte läpp för det .

 

 


Jag passade på att ha tjejträff

(dammiddag, tösakalas, tantträff- kalla det vad du vill)

Vi har haft en toppenkväll,

men missade dansen i hamnen.

Wisex (heter de så?)

slutade spela precis när vi kom...

Jag som var sååååå taggad.

(NOT!)


Även om dansen uteblev

hade vi en lång, ljummen sommarkväll,

en sådan som man gärna minns

i vinter när nordanvinden viner runt knuten!


God kväll!

Av katsura - 25 juli 2013 20:32

Bloggfrånvaro...

Jag har haft semester från cyberspace ett tag.

På landet finns inget internet

(och ingen fungerande tv heller för den delen!)

och sedan vi kom hem har 

  

strålat.


Blogga kan jag göra när vädret lämpar sig för det

och så är det nu!


Idag har det regnat hela dagen.

Trist men behövligt.


Det är extremt torrt ute.

Gräsmattan ser ut som halm

och jag har svårt att hålla rabatterna igång.

Det är bevattningsförbud,

så jag har smygvattnat lite efter mörkrets inbrott...

Jag vill ju inte att de nyplanterade katsurorna skall stryka med första säsongen!


Idag blev det ju lite vatten i tunnan så jag kunde hjälpa vissa plantor på traven.

Då upptäckte jag ett jordgetingbo...   

(hoppas det är ett fredligt gäng)


Nog om vädret...


Dottern, som är fjorton år, nämnde en dag att hon aldrig har varit i Köpenhamn...

Vi blev lite förbryllade och började tänka efter...

Vi insåg att vi var där i mars 1999, strax innan hon föddes!


Det rådde vi bot på i tisdags!

Det är fantastiskt att bo längs västkustbanan.

Vi löste biljett på bussen här i byn - ända till Köpenhamn

och 2,5 timmar senare klev vi av på Hovedbangården

(eller vad det heter på danska).


Det myllrade av folk - alla tänkbara nationaliteter!

 

Nyhavn

 

Nyhavn


Vi gjorde det man gör första gången...

...strosade på Ströget från stationen till Nyhavn och tillbaka.

Vi åt god mat (gjorde en liten avstickare från huvudstråket),

studerade folk,

tittade på akrobater, dansare och trollerikonstnärer

samt shoppade lite...

 

Illums Sephora-avdelning var färggrann...

och utanför Butterick's mötte vi "dr Jekyll "

 

Det är alltid trevligt att komma iväg,

men det var skönt att lämna trängseln och myllret

och återvända till lugnet i Skälderviken.

  

Och dottern var nöjd med sin första Köpenhamnsvistelse!

Av katsura - 10 juli 2013 15:04

Jag skulle vilja ha doftande rosor i min trädgård.

Med betoning på doftande!


I rosenträdgården på Fredriksdal

dallrade luften av rosendoft.

Det fanns hundratals rosensorter

(kanske t o m tusentals?)

och jag fastnade för de laxrosa...


 

1. 'Chinatown'  (Danmark 1965)

2. 'Westerland' (Tyskland 1969 - buskros)

3. 'Lady of Shalott' (Storbritannien 2009)

4. 'Lady Emma Hamilton' (Storbritannien 2005 - buskos)


Naturligtvis fanns det fantastiskt vackra rosor även i rött, rosa, gult och vitt.

Massor av nyanser!

Storblommiga och småblommiga!

Buskrosor och klätterrosor

You name it...


  

Den här blommade också enastående vackert,

men tyvärr hittade jag ingen skylt till den...

Därför kan jag tyvärr inte bidra med dess namn...


Nu är jag riktigt sugen på att anlägga en rosenrabatt...

med rosor och lavendel!


Av katsura - 9 juli 2013 22:20

Grått dis hela förmiddagen

gjorde att strandplanerna gick om intet.

Dottern och jag åkte därför till

Fredriksdal i Helsingborg.


(Där finns bl a den friluftsteater,

som Nils Poppe var chef för under många år

och nu är det väl Ewa Rydberg som håller i trådarna...?)


 

Där finns rosenträdgård,

örtagård,

stadskvarter,

gamla gårdar,

djur,

olika sorters skogar,

café i(inte att förglömma),

rosbutik,

ängar,

trollskogen och mycket mer!


Klart värt ett besök!

 


Det kändes rätt pinsamt att jag inte har varit där tidigare

trots att jag har bott i Skåne i 25 år,

i närheten av Fredriksdal...

Av katsura - 9 juli 2013 22:09

Förra veckan var det premiär

för Bruksspelet i Klippan;

en föreställning om pappersbrukets historia.

Jag var där.

 

Huvudrollsinnehavarna var skådespelare

och resten var amatörer från bygden.

En underbar föreställning i historisk miljö.


Man förstår ju att Klippan var något helt annat

då både pappersbruket, tegelbruket och läderfabriken fanns...

Det har inte varit en enkel utveckling för de gamla bruksorterna.


 

Chefen var med liksom stadens "drogförebyggare"!


 

Det var uppbyggt som en musikal med både sång och dans.

De har nog några föreställningar kvar,

så är du i trakten rekommenderar jag att du köper biljett!


 

Innan föreställningen började kunde man äta en grilltallrik

som Bjärhus Gårdsbutik stod för

och man kunde faktiskt också få ett glas vin därtill.


Det var första gången jag provade Åbyböj,

en kulinarisk korv från trakten,

som bl a innehöll senap och rödbeta!


Välkommen till Klippan!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards