Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under juli 2011

Av katsura - 30 juli 2011 22:40

En ros är alltid en ros...

  

 


Av katsura - 28 juli 2011 22:53

Vindens skugga av Carlos Ruiz Zafón är den klart bästa boken jag har läst på flera år.


Boken utspelar sig i Barcelona. I "De bortglömda böckernas gravkammare" hittar tioårige Daniel boken Vindens skugga av Julián Carax. Han blir besatt av boken och dess mystiske författare. Boken och författaren påverkar Daniels liv för all framtid och hans liv påminner om Carax liv.


Berättelsen är gåtfull, mystisk, gäckande, romantisk och totalt uppslukande!

Av katsura - 28 juli 2011 21:57

I våras köpte vi äntligen en praktmagnolia, men den tog sig aldrig. Konstigt nog gällde etableringsgarantin, men när vi skulle plantera en ny, hade de inga kvar på plantskolan. Praktmagnolian får vänta till nästa vår och i år blev det en japansk lönn och denna vackra trädgårdshortensia - Endless Summer- istället.

 

Av katsura - 28 juli 2011 21:49

Idag fick jag ett oväntat besök i källartrappen. En fantastiskt fin slända slog sig till ro på väggen. Tyvärr tar han sig inte så bra på bild eftersom jag inte fick till någon bra vinkel och vingarna ville gärna flyta ihop med cementen i bakgrunden...


Den var ca 10 cm lång och satt kvar i godan ro, trots att vi sprang upp och ner och försökte få den perfekta bilden med olika typer av kameror...

    Framdelen var gul och svart och "svansen" var svart och blå. Oerhört vacker i  verkligheten. Om någon vet vad det är för typ av slända vill jag gärna få reda på det!   

Av katsura - 26 juli 2011 22:05

 Sommar och rödklöver hänger samman tycker jag. Tyvärr vet jag inte vad det är för insekt som njöt av blomman.


Idag har vi haft en fantastisk dag och jag blev lite förvånad för meteorologerna hade minsann inte lovat särskilt mycket sol! Vi skurade terrasstaket och det blev sååå fint! Tack vare det blev några fönster tvättade och altanen sopad.


Vi har även hunnit träna mitt IW-pass, som börjar bli klart. Den 7 augusti ska jag diplomeras, så då skall det sitta som en smäck! Det är skönt att ha lite tid till förfogande eftersom vi knappt har varit hemma på hela sommaren.



Av katsura - 25 juli 2011 21:37

Jag älskar djur förutom fästingar, mördarsniglar och vildsvin.


Eftersom jag älskar att plocka bär och svamp när jag är i stugan tillbringar jag mycket tid i skogen. För varje år som går inser jag tyvärr att vildsvinen kommer närmare och närmare boningshusen. I år har de härjat bara 100 meter från min stuga... och det är inte vackert där de har gått fram...

 Det är inte svårt att lista ut vem som har varit i farten. De verkar dessutom gilla kantareller för de har förstört många av mina bästa svampställen.   


Trots lite grisrädsla tillbringade jag många timmar i skogen även i år och vädret var idealiskt för kantareller - varmt och blött! En dag kom jag hem med ca 5kg kantareller. Det är kul att plocka och trist att rensa... men det känns skönt att redan ha frysen full till vintern!


Jag får helt enkelt finna mig i att jag måste dela skogen med vildsvinen. De är här för att stanna...

Av katsura - 25 juli 2011 21:15

Förra året upptäckte jag en vild planta i min trädgård. Den var ganska oansenlig, men jag fick ändå en känsla av att det inte var ett ogräs. Jag letade fram min flora, men kunde inte hitta något som passade in på min planta.


I år var jag lite nyfiken på om den skulle komma tillbaka och det gjorde den... När vi kom hem från USA var det en artikel i NST om en sällsynt orkidé, som bara finns på ett fåtal platser i Skåne. Dess namn är skogsknipprot. När jag läste artikeln och beskrivningen av blomman förstod jag direkt att det var den jag hade i min trädgård.


Min man var skeptisk (som vanligt). Han trodde att beskrivningen passade in för att jag ville att det skulle vara så, men nu har vi fått bekräftat att det är en sällsynt orkidé, som har valt vår trädgård att gro i.

 Så här ser hon ut, min egen blygsamma och oansenliga skönhet!  

Av katsura - 11 juli 2011 21:51

Las Vegas är kul att uppleva, men det är en plats som bara är föööör mycket, men det var roligt att fotografera staden med alla sina neonljus!

  Vi bodde på Golden Nugget i downtown Las Vegas. Det låg en bra bit från the Strip, men det var enklet att ta lokalbussen. Först trodde vi att det var gångavstånd, men... Dessutom hade det inte varit behagligt att promenera i den 45-gradiga värmen. I Las vegas höll man sig helt enkelt mest inomhus!


Vår häftigaste upplevelse var helikopterturen över Grand Canyon. Tyvärr ger ju inte bilderna riktigt den rätta känslan... Trots det ganska höga priset ångrar jag inte att vi gjorde turen. It's once in a lifetime...   

Jag och piloten Jason.

  Grand Canyon...


    

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards