Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under april 2012

Av katsura - 30 april 2012 21:47

För första gången på tre år blev det äntligen en valborgsmässoeld i Skälderviken.

Härmed önskas våren välkommen!


 




   

Av katsura - 30 april 2012 21:44



   

Av katsura - 29 april 2012 20:29

På löpsedlarna och i tv-nyheternas väderprognoser utlovas sol och värme, men vi får tyvärr inte ta del av kakan...

Det är visserligen lite varmare i luften, men sol...? Nej, den har vi inte sett!


Efter mitt IW medelpass på förmiddagen åkte vi till Väla, Helsingborg. Det var ju dags att köpa en ny hemtelefon eftersom den förra var av så usel kvalité. Den klarade inte 60 grader vittvättsprogram...  Den nya är knallröd, så den lär vi ju hitta iallafall!


Det blev även  en snabb sväng på IKEA (köpte mjukismuta till Chili för 9 :-, skärbrädor och en kudde till maken), lunch på Väla (sushi  ) och så sprang jag på skitsnygga vårskor. Dem kunde jag naturligtvis inte motstå...


Faktum är att jag även hann med en liten runda i trädgården. Löven är borta och nu snyggar jag till. Finliret är så himla mysigt och i morgon  kan jag äntligen köpa lite blommor till mina krukor!




Royal Gala  


Vi hörs!



Av katsura - 28 april 2012 21:19

I fredags var jag på studiebesök hos Lars Thell och sonen Tobias, på Röe gård utanför Hässleholm. De föder upp Highland Cattle ekologiskt. 


Röe gård låg fantastiskt vackert inbäddat i det skånska landskapet, solen sken och vi lärde oss mycket om ekologisk uppfödning. De har 70-80 djur, som nu var på väg ut på sommarbete.


Den första gruppen hade redan släppts ut, men de spanade nyfiket mot oss och undrade vad vi var för kufar...




Highland Cattle ser ut som urtidskossor och de är verkligen söta med sin långa päls och sina mäktiga horn!  




Naturen var, som jag nämnde, vacker och våren bokstavligen darrade i luften. Om ett par dagar  är det säkert helt grönt!





Ungtjurarna stod fortfarande inne.



Trevlig helg!         

Av katsura - 25 april 2012 20:36

Varför är vissa dagar så hektiska att man knappt hinner andas? Alla papper hamnar i en hög, kalendern öppnas inte och idag hann jag inte ens starta datorn, vilket innebär att viss viktig information bara seglade förbi någonstans i etern eller i något trådlöst nätverk...


Sådana dagar längtar jag tillbaka till semestern och just idag föll tankarna på 30-åriga Duupie. Den stackaren har säkert också hektiska dagar. Samma runda om och om igen, men med nya turister på ryggen...

 


Mitt i all stress idag upplevde jag ögonblick, som jag skall lagra i mitt hjärta. Vi har haft besökande studenter från Lunds universitet på skolan under den här veckan. De är utbytesstudenter från Litauen och Makedonien och pratade därför bara engelska. Nu i eftermiddag sökte de upp mig för att träffa mina elever som går det fyraåriga programmet (gymnasiesärskolan) och de fick intervjua J, som snart slutar sitt fjärde år. J var så duktig i engelska och det var så underbart att se henne i en verklig samtalssituation. Jag var både imponerad och stolt! Det är i ögonblick som detta som jag vet varför jag vill jobba som lärare!


Regnet har öst ner under dagen och det gjorde det visserligen i Thailand också, men där var det åtminstone varmt... Jag längtar efter sol...och värme. Kanske kommer värmen till helgen???


 

Av katsura - 23 april 2012 18:54



En ny våg med förkylningar verkar ha anlänt. Snuva, feber och hosta - och det är många som snörvlar, bl a fröken Fräken. Vi brukar klara oss mot de flesta bacillerna, men nu är det kanske kört (jag känner mig dock fortfarande frisk som en nötkärna)...


Just den här tiden kan småförkylningar lätt förväxlas med vårallergierna, men just i det här fallet är det nog en helt vanlig, hederlig förkylning!


Solen skiner och det var 12 grader när jag körde från träningen. Solen är verkligen efterlängtad! Den här våren har vi inte blivit särskilt bortskämda med solsken! Dimma däremot kan vi på våra fem fingrar! 


Valborg närmar sig och kommunen har redan lagt rishögen på plats. Undrar om den får ligga tills det är dags??? Det händer ju att busfrön fjuttar på kvällen innan... Den som lever får se!


Jag önskar alla en skön vecka, med sol och vårvärme!

Av katsura - 22 april 2012 18:49



För någon månad sedan tvättade jag min Xperia.

Den blev visserligen ren,

men fungerade dåligt dvs inte alls.


Idag tvättade jag hemtelefonen.

60 grader kulörtvätt.

Den funkar inte heller...

Det är VERKLIGEN dålig kvalité på telefoner nu för tiden! 


Nu känns det att våren är här.

Jag har kämpat vidare i kampen mot eklöven och jag är nästan klar.

Hade inte regnet kommit skulle alla löven nu ligga på släpet...

Både påskliljor och vitsippor fick se ljus,

när jag forscerade fram med räfsan.


Gårdagen tillbringade jag i Lund,

med fem trevliga och glada tjejer som jag har lärt känna

Friskis och Svettis.

Vi tog tåget ner, började med frukost, shoppade, lunchade 

och kollade till sist in hur långt

magnoliorna i Lundagård hade kommit.

En fantastiskt ROLIG dag!


 

Av katsura - 22 april 2012 18:35

När jag var hos mamma i påskas hittade jag det här gamla familjefotot. De fotograferades för mindre än hundra år sedan, men det är VERKLIGEN en annan tid...


Från vänster: Min kära morfar Olof, hans syster Märta och därefter mammas farfar Albert, farmor Eva med minstingen Åke i famnen. De fyra vuxna som kommer sedan har vi tyvärr inte namnen på... Mannen som står mellan Albert och Eva kan vara Alberts bror.


I den främre raden från vänster står morfars syskon  Rut , Vira (Elvira) och Gustaf. Det sista barnet vet vi inte heller vem det är.


Jag har träffat alla, utom mammas farfar Albert, men det är ingen tvekan om att vi är släkt för min storebror är en kopia av honom! Det är nästan otäckt att människor kan vara så lika...

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards