Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under september 2009

Av katsura - 30 september 2009 19:03

Jag var i Norrvikens trädgårdar i Båstad för första gången i somras. Vilket paradis - en plats som kan avnjutas under årets alla årstider!

Hortensior  

Blommande hortensior i blått och svagt rosa.

Japanska trädgården  

Den japanska trädgården.

Vresbok  

Vresbok med några år på nacken.

Näckros  

Damm med fiskar och röda näckrosor.

Näckros  

Jag hittade även Södermanlands landskapsblomma i en annan damm...

Gillar man trädgårdar är Norrviken ett måste! Cool

Av katsura - 30 september 2009 18:48

Det är inte alltid lätt att få alla att fokusera åt samma håll...

Kompisar  

Emma, Ceasar och Chili i Johannisberg sommaren 2009. Obestämd

Av katsura - 30 september 2009 18:40

När jag flyttade hit 2004 fick jag en magnolia av mina kära kollegor i Lund. Den verkar trivas bra och blommar mer och mer för varje år, en ständig påminnelse av mina 15 år i Lund!

Magnolia  


Det fanns två planterade äppelträd i trädgården, när jag kom hit. De är ca 20 år gamla, men är lika små som om de hade planterats i fjol... Det ena har jag sågat ner, men det andra blommade fantastiskt i våras och har faktiskt burit frukt i höst.

Äppelblom  


Här finns också en vit syrén som hämtades från Råby boställe före 1949. Den står lite illa till, men de få blommor som kommer är underbara. Man kan nästan känna doften när man ser bilden...

Vit syrén  

Mmmmm... Skrattande

Av katsura - 30 september 2009 18:35

Japansk lönn  

Min japanska lönn Acer shirasawanum 'Aureum'.

Av katsura - 30 september 2009 18:18

   Rudbeckia  

Echinacea perpurea'Magnus'. Dessa rudbeckior klarade sig i år tack vare den torra våren. De tidiga skotten hann växa till sig innan mördarsniglarna kom ut ur sina gömslen. Förra året åt sniglarna alla skott innan jag hann reagera...


Funkia och murgröna  

Hosta och murgröna    av olika slag passar i min trädgård. Många säger att sniglarna älskar dem, men det har jag inte märkt. Numera satsar jag stenhårt på funkior av olika slag bl a Hosta fotunei 'Francee', Hosta fortunei 'Aureomarginata' och Hosta sieboldiana-hybrid' Big Daddy'.

Gulltörel  

Gulltörel, Euphorbia polycroma, som kommer tidigt på våren klarar sig också trots sniglarna.

Löjtnatshjärta  

Löjtnatshjärta går också bra. Denna har dessutom "invandrat" från Johannisberg. Det kanske är därför den är så tålig... Jag får ofta en känsla av att gamla växter är mer motståndskraftiga än de nya jag köper på plantskolorna.

Cool

Av katsura - 29 september 2009 19:25

Pion  

Underbara skapelser!

Pion   Oskyldig

Av katsura - 29 september 2009 18:56

Rönnbär  

I Bondepraktikan sägs det att det blir en bister vinter om det är mycket rönnbär. Stämmer det lär det nog bli riktigt kallt i vinter. Eftersom det är ett tag sedan snön låg vit på dessa breddgrader, kanske man ska hoppas på att gamla visdomar är sanna... Det värsta är att det är så trist att skrapa rutorna på bilen om morgnarna! Surt sa räven om rönnbären!

Rönn  

Rönn i vårskrud...  lika vit som den, eventuellt, kommande snön! Flört

Av katsura - 27 september 2009 20:43

Liljekonvalj  

Liljekonvaljen växer vilt i min trädgård (läs naturtomt under förändring). På våren sticker de upp som spjutspetsar ur marken och sedan förgylls vårkvällarna av dess fantastiska doft!


Vitsippa  

Vitsippan sprider sig också sakta men säkert, där det tidigare bara var sly och brännässlor...

Maskros  

Maskrosen är jag förstås inte lika förtjust i, men så här är den onekligen vacker! Jag försöker utrota den, men lyckas inte så bra... och det är kanske tur, trots allt!

Flört

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards