Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under maj 2014

Av katsura - 29 maj 2014 21:30

 

Kvällssolen skiner på ekens grenar.

Det har varit en solig dag

med kalla nordanvindar.

Tänkte jobba i trädgården,

men hann aldrig börja.

Har ingen aning om var tiden tog vägen.

Behövde nog bara skrota runt och rensa hjärnan...


Jag har tyvärr upptäckt sniglarnas återkomst.

Jag har bara haft enstaka exemplar de senaste åren,

men vintern har troligtvis varit gynnsam

och de har bokstavligen invaderat min trädgård igen.


I morgon är det ledig fredag!

Jag ska nog unna mig en till dag att bara skrota runt.

Tomatplantor ska inhandlas iallafall!


Av katsura - 26 maj 2014 21:42

Nu har vi en 

15-åring i familjen!

Födelsedagsfirande med släkten

varvat med

konserter på

Kulturskolefestivalen.

 

Lördagens konsert med La Bamba Strings var utomhus

och regnet hängde i luften

men det klarade sig!


Igår kväll spelade de i Källna kyrka.

Så enormt duktiga ungdomar.

Fantastisk stämning - GLÄDJE!


Mindre glad blir man förstås av EU-valets resultat.

Vindarna som blåser skapar ett kyligare Europa.

Vad månde det bliva?

  

Vi har en liten igelkott boende under altanen.

Ikväll var hon på friarstråt...

 

Snart får vi kanske småttingar?!?


Chili har börjat fatta att de tillhör trädgården.

Visst är hon nyfiken men hon låter dem vara...

...en helt annan reaktion än när

katterna eller kaninerna

gör intrång!




Av katsura - 15 maj 2014 20:25

Det har vänt!

Förkylningen går på reträtt

och solen är tillbaka!

I MORGON KAN JAG GÅ TILLBAKA TILL JOBBET - HÄRLIGT!

 

Gräset har vuxit

och ser mest ur som en bångstyrig frisyr.

Dammråttorna flyger över golvet 

när vi rör oss,

men nu blir det ändring 

när energin är tillbaka.


Idag blev jag återigen påmind om 

hur vackert det är på våren.

Och hur livet kommer tllbaka...

Grönskan,

fågelkvittret

och alla grannar som har gått ur idet.

 

Kyrkstigen i Skälderviken.


 

Utmed E6 -söderut.


Grannen har hört både gök och näktergal,

sommaren är på G!

 

 


Av katsura - 14 maj 2014 12:19

Jag älskar mina nya fönster...

...och fönsterbrädor!

Nu går det ju att göra lite vackert!

 

Krukväxter överlever sällan hos mig,

men det beror kanske på att det förut har varit lite för dragigt.

Nu har jag köpt

Mårbackapelargoner

som pryder mina fönster.

Passar perfekt inför sommaren!


Just nu ösregnar det och åskan mullrade nyss.

Värmen är på väg!

Av katsura - 13 maj 2014 15:15

Oj, vad våren rusade iväg!

Hade nästan glömt lösenordet...

Som för alla andra,

har det varit ganska mycket ett tag.

De nationella proven är en "never ending story"

och i morgon skriver eleverna Focus Reading och Focus Listening.

Till helgen sitter jag med 2x84 prov till...


Det roligaste är att det har gått ganska bra för de flesta!

  

Nu ligger jag hemma med förkylning.

Hela förra veckan kändes det som om något var på väg -

speciellt när jag ledde pass på torsdagen...

Naturligtvis bröt det ut lagom till vår återhämtningshelg i Lund...

 

Vi shoppade lite nya kläder. 

Dottern sprang 5km i Lundaloppet

och gjorde personbästa.

Vi åt middag med goda vänner på

Klostergatans Vin & Delikatess.

Sedan bodde vi över på Grand.

Minisemestern kunde ha varit hur mysig som helst

OM JAG INTE HADE BLIVIT SJUK!!!

 

Lunds Domkyrka




Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards