Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under december 2011

Av katsura - 28 december 2011 17:38

 

Kägleån, juldagen 2011. Ingen snö, +7 grader...

Av katsura - 28 december 2011 16:14

Igår morse åkte mamma och U hem till Eskilstuna efter att ha firat hela julen hos oss. Vi har promenerat mycket, varit på musikgudstjänst i kyrkan, spelat Rappakalja och Plump, samt bara tagit det lugnt. Vi har med andra ord haft en perfekt jul!


Sedan de åkte har jag inte haft några "måsten" och jag har definitivt inte gett mig ut i mellandagsträngseln! Maken och jag har promenerat mycket, varit på jympa, klippt och tvättat hunden, läst tidningarna noga och surfat runt lite i cyberrymden. Vi har inte ägnat någon tankeverksamhet åt mat utan plockat av det som finns i kylen... Så skööönt!


Inga "att-göra-listor", inga tider att passa, inget som måste planeras = nu laddar jag batterierna på riktigt!




Egentligen borde man börja planera nyårsafton och man borde bjuda in massor av gäster och vi borde planera makens kommande nollekalas, men nu gör vi inte vad vi borde utan vad vi vill! Vi vill fira nyår hemma i lugn och ro och därefter ska jag planera makens kalas!


Så får det bli  .   

Av katsura - 22 december 2011 14:55

Jag  har aldrig varit på ICA Maxi så tidigt som idag. Kl 7.59 stod jag och köade med några pensionärer när portarna slog upp. Jag hann plocka till mig det mesta innan det började bli trångt i gångarna. Skönt! Det värsta var överstökat på två timmar.  


Skånevädret är blött och grått, så någon vit jul vågar vi inte drömma om. Hur den än blir vädermässigt kommer jag att njuta av ledigheten! Den är så välkommen! 


Nu väntar jag gäster norrifrån; de kommer när som helst, så därför vill jag önska alla bloggarvänner och andra läsare en riktigt GOD JUL!


 

Av katsura - 18 december 2011 19:42

 


Fjärde advent och vädret är fortfarande milt. Milt...MEN kallt! Fukten och den råa kylan går genom märg och ben. Vi har haft det desto mysigare inomhus med diverse julstök. Granen har plockats ner från vinden (vi är allergiska mot riktig gran  ) och julkorten har skrivits. 




Dottern och hennes kompis tillverkade mandelmassegodis i köket, medan jag och maken satt i rummet och slog in paket. Fnittret från tjejerna blandades med julmusiken från Spotify och faktum är att  lite julstämning kom krypande!  




Några resultat av flickornas kreativitet!




Nu i eftermiddag har vi även varit på Luciakonsert i Barkåkra kyrka. Dottern var Lucia i år  . Kyrkan fylldes av mer eller mindre änglalika barnröster - jättemysigt!

 


Härmed önskar jag alla en trevlig söndagkväll och en bra vecka!   



Av katsura - 11 december 2011 20:40

Idag, den tredje advent, fick vi lite julstämning i Barkåkra kyrka, då damkören Carpe Nova, ungdomskören och solisten Charlotte Gustafsson höll sin julkonsert under ledning av Titti Bendixsson. Vi fick höra kända och okända sånger i julens tecken. Mycket stämningsfullt, men jag saknade O helga natt...

   De är inte så många i ungdomskören, men de var väldigt duktiga.   

Av katsura - 10 december 2011 21:19

Idag för 15 år sedan träffade jag min man för första gången på John Bull i Lund. Jag har funderat och reflekterat över den fantastiska resa vi har gjort tillsammans under den här tiden. Det har inte alltid varit helt enkelt, men vi har ridit ut några stormar och stärkta gått vidare.


Femton år har gått fort, men vi har fyllt dagarna med mycket glädje och jag hoppas att vi får många och långa år till, som vi kan blicka tillbaka på när vi "blir gamla".


Vi firade lite extra ikväll med att öppna en champagne Nicolas Feuillatte - och den var himmelsk!  "Elegant, gemytlig, mångsidig, genuin, kreativ, generös och glamorös" och sägs vara nummer 1 i Frankrike. En årgångschardonnay i all sin glans... Ingenting går upp mot en riktigt fin champagne!


 

Av katsura - 9 december 2011 16:39

Tänk att det blev fredag den här veckan också. Dessutom är fredagen extremt efterlängtad!

Vaknade med huvudvärk i morse, vilket jag aldrig brukar ha.


Inte blev det bättre av att jag blev uppringd av en ilsken man, när jag var på jobbet. Han anklagade mig för både det ena och det andra och jag var helt skakis efteråt.


Anledningen till utskällningen är att jag har hjälpt en mobbad kille... Mannen tror att han kan skrämma mig till tystnad, men istället underminerar han sin egen trovärdighet och jag blev ännu klarare med att killen inte har haft det så lätt. Jag börjar förstå varför han har bett mig om hjälp och jag är glad att jag lagt näsan i blöt trots att jag kände mig lite vingklippt efter attacken...


Nu ska jag lägga detta bakom mig och istället njuta av fredagskvällen med familjen. Vi ska laga en god fläskfilérätt och ta ett gott glas rött till. Hoppas det hjälper mot huvudvärken...  


   

Av katsura - 7 december 2011 19:34

Vi har redan passerat andra advent. I handeln pågår julhandeln och i hemmen kokas knäck och bakas saffransbullar. Själv har jag inte lust med något alls... Blotta tanken på att planera julstök och ge mig ut i affärerna gör mig genomsvettig.  


 


Tåget får symbolisera hur jag känner mig just nu. Full fart framåt! Tåget har dock ett mål - har jag det?

Jo, just nu ser jag fram emot julkonserten i Barkåkra kyrka på söndag. Min dotters ungdomskör ska sjunga tillsammans med en damkör härifrån stan. Det kommer kanske att ge mig lite julkänsla och julfrid...   


Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards