Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under oktober 2013

Av katsura - 29 oktober 2013 18:23

 

-Bäst att ta sig en slurk!

Av katsura - 28 oktober 2013 19:22

Ända sedan igår har man varnat för den kommande stormen.

Nu är den här!

Huset vibrerar, 

fönstren knakar,

och dörren blåser nästan in.


Kulmen beräknas vara här ca kl 20.25

Hoppas vi får behålla tak, ström och våra träd

(...okej då, jag gråter inte om eken blåser ner).

Skåne har klass 2-varning

men just hos oss i nordvästra Skåne är det

klass 3-varning...

DET MÄRKS!


Egentligen skulle jag ha varit 

på Batterifabriken i detta nu.

Jag ringde tidigt och sa att jag inte ville ta mig dit.

Kände mig fånig

eftersom jag verkade vara den enda,

som tog alla varningar på allvar...


Nu är jag glad att jag stod på mig.

Håll i hatten!

Av katsura - 28 oktober 2013 19:17

 


 

Spegelbild i sovrumsfönstret.

 


Av katsura - 26 oktober 2013 16:48

Tiden är värdefull

eftersom det är en bristvara

för oss moderna människor.


Jag känner alltid att jag inte hinner med!

Därför blir jag arg när min tid

inte respekteras av andra...


Idag var en sådan dag.

Hade bokat upp mig på ett ideellt uppdrag-

ett dagsverke.


Ställde klockan (hemska tanke, när det är LÖRDAG!)

Cyklade hemifrån,

kom fram

och 

fick reda på att det var inställt!


Ansvarig ursäktade sig med att det blivit inställt 

pga att BARA två var anmälda.

Då undrar jag:

Hur svårt kan det vara att meddela TVÅ personer att så är fallet?


I nuläget hade nämligen en sovmorgon suttit fint!




Av katsura - 20 oktober 2013 21:16

Innesittarväder.

Läste ut Sofi Oksanens bok Utrensning.


Den handlade om Sovjetunionens ockupation av Estland

under andra världskriget

och hur historien kom ifatt

huvudpersonen Aliide på 1990-talet.


Boken har tilldelats Runebergspriset,

Finlandiapriset och Nordiska rådets litteraturpris.


Utanför fönstret har regnet öst ner i omgångar.

Räfsan står kvar där den ställdes förra helgen.

 

Igår var det däremot uppehåll

och då lyckades jag fånga långben på bild.

Långben på min japanska lykta.

 

Jag önskar er alla en skön vecka.

Det ska ju bli tvåsiffriga temperaturer igen...

...kanske upp  emot 15 grader på tisdag!

Av katsura - 18 oktober 2013 20:58

Jympainspiration på Friskis & Svettis ikväll.

pass.nu

med Robert Granath

från Göteborg.


På väg hem markerade bilen att det bara var 3 grader.

Minusgrader har utlovats...

...dessutom är det fullmåne.

Minusgraderna betyder att löven kommer nu...

...lönnen började redan förra helgen...

 

Nu är det fredagsmys...

Klockan är 21.02 och jag är fortfarande vaken!


I morgon står räfsan redo

och trädgårdsdynorna skall plockas undan.

Hösten är verkligen här...


Jag önskar alla en skön helg!


Av katsura - 17 oktober 2013 20:42

Rut var här idag.

Det finns inget bättre

än att komma hem till ett Ajaxdoftande hem.

Chili uppskattar också hennes sällskap

eftersom besöket avslutas med en liten runda för hennes del.


Nu närmar sig vecka 44.

Höstens andningshål!

Alla börjar vi bli i behov av lite vila.


Ikväll vid middagsbordet

började vi helt plötsligt prata om Doris.

Ingen visste vilken Doris

och vi känner ingen Doris heller för den delen.

Total gallimatias - men det ledde till ett förlösande skratt!


 

I lördags gick vi en runda runt gamla F10.

Det var ett tag sedan den här trappan ledde in i en byggnad...


 

Solen sken och vi insåg att träden är sprängfyllda med rönnbär.

Innebär det en kall vinter, måntro?

Hemska tanke!


USA höjde sitt skuldtak i veckan och allt är frid och fröjd(????)

De kan iallafall sticka huvudet i sanden ända tills februari 2014...


Min bästa serie Halvbrodern är slut (=sorg!),

så nu ör det bara Bron jag följer.


Nästa vecka har jag prov i alla klasserna

(eftersom jag bara har åk 1 i engelska, så det är inte pga dålig planering...)

Detta innebär att jag snart har 71 uppsatser att rätta.

Varje text tar ca 30 minuter.

Enkel matematik visar att jag har

ca 35 timmars rättningsarbete

framför mig.


Jag bävar inför vårens nationella prov

som innehåller flera delprov...

Jag kan inte i min vildaste fantasi se hur jag ska hinna och orka!


Sådant tänker inte ledarna på när de sätter ihop tjänstepusslet...


Men den tiden den sorgen - nu njuter jag av att jag får två extra lediga dagar  v. 44


ZZZZzzzzzZZZzzzZZZzzz

PIM

Av katsura - 13 oktober 2013 21:14

Ägnade hela dagen åt PIM.

Praktisk IT-och Mediekompetens.

Ångestladdat innan jag kom igång,

men sedan rullade timmarna på.

Bara uppgift tre kvar!

Tjihoooo!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards