Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under september 2010

Av katsura - 29 september 2010 17:25

Johannisberg

  

Av katsura - 29 september 2010 17:22

... får jag äntligen börja jobba igen! Jag ser fram emot att träffa alla mina underbara elever och alla trevliga kollegor!


Längtar!

  

  

Flugsvamp från Johannisberg. 

Av katsura - 28 september 2010 15:08

  

En av sommarens sista rosor får blomma för alla mina elever som idag har förlorat en fd skolkamrat. Det är inte lätt att vara ung, att ha livet framför sig och då behöva möta döden, ansikte mot ansikte, flera gånger inom loppet av några veckor. Vår lilla skola har drabbats hårt denna höst...   

Av katsura - 28 september 2010 13:27

Jag älskar mitt sommarställe, men den stora nackdelen är antalet fästingar! Jag och dottern är visserligen vaccinerade mot TBE, men det gör inte fästingarna mindre äckliga.   


Under hela helgen hade vi krypande fästingar överallt. Jag hade en på magen och en på foten. Maken hade en i ljumsken och en krypande på tröjan. Dessutom hittade jag två i min säng och en i hans... URRRRK!


När vi kom hem blev jag helnojjig och det killar och kliar hela tiden. Fenomenet blev ju inte bättre av att jag plockade åtta fästingar på Chili igår kväll!


Gör dessa djur någon nytta...egentligen?


  

Av katsura - 27 september 2010 18:00

Vi hade en underbar helg på landet. Vädret blev bättre än det SMHI förutspådde och det fungerade att gå i skogen med kryckor! Jag lyckades t o m pressa ner foten i mina gummistövlar...


Det fanns så mycket svamp, så själva plockandet blev inte så ansträngande. Det värsta var att jag var tvungen att ha svampkassen runt halsen och det blev lite tungt efter en stund...

  


Vi hittade ovanligt mycket svart trumpetsvamp och den är ju lika god som murklor. Lycka!


Trattkantarellerna var verkligen på gång. På många ställen var de fortfarande ganska små, men jag hittade tillräckligt mycket ändå!

 


Jag var verkligen i sjunde himlen när jag lufsade runt i mossan och som jag skrev så var inte letandet jobbigt, men efterarbetet tog lite längre tid. I år fick jag hjälp av både maken och dottern och det gjorde rensadet lite roligare.


 

Samladet inför vintern är avklarat och jag är så nöjd! Jag uppskattade det till ca 20 liter, så det var värt att ta en svampplockarhelg i Nyköping (trots två svullna klumpar till fötter...).        



Av katsura - 23 september 2010 11:49

Det märks att hösten är här för ekorrarna jobbar flitigt med insamlandet av hasselnötter.


  

Av katsura - 23 september 2010 11:41

Under valhelgen skördade vi kantareller i trädgården igen och den här gången blev det riktigt mycket. Det känns lyxigt att gå ut och hämta lite på tomten!

  

Först skall de rensas och sedan stekas...

  

... i smör förstås!


Det är en delikatess som slår det mesta och ni kanske förstår varför jag har kallat min blogg för Katsura och kantarell...


I helgen ska vi till stugan, där jag har mina riktiga svampställen, men det blir lite problematiskt i år för jag kan ju inte i skogen...  . Jag kommer nog på en lösning på problemet...

Av katsura - 22 september 2010 18:24

Nu har mamma åkt hem, vilket alltid känns lite sorgligt, men idag var det ok eftersom vi ses till helgen igen. Då far vi till stugan för att koppla av i höstmörkret.


Mamma har pysslat som sjutton och vi har fått lite nya gardiner och kuddöverdrag. Min symaskin har jag ärvt av min mormor och trots att den inte är av det modernaste snittet fungerar den ypperligt. Det är en gammal Huskvarna, som en gång i tiden var en trampsymaskin, men som morfar moderniserade till mormor genom att göra den elektrisk. När det var, vet jag tyvärr inte...

  

      Nya gardiner i "biblioteket" och hallen.    

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards