Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under januari 2011

Av katsura - 10 januari 2011 19:09

I julklapp fick jag romanen Tant Julia och författaren, skriven av nobelpristagaren i litteratur 2010. Det blev en härlig läsupplevelse under julledigheten! Romanen, som befolkas av den 18-årige Varguitas, demonförfattaren Pedro Camacho och tant Julia, är fylld av humor, värme och allvar.


Historien utspelar sig i 50-talets Lima och huvudpersonen är nyhetsredaktören Varguitas på radiostationen Panamerican. Han drömmer om att bli författare och ser upp till Pedro Camacho, vars följetonger slår alla lyssnarrekord. Varguitas förälskar sig även i en fjorton år äldre och dessutom frånskild kvinna - tant Julia, vilket stöter på patrull när kärlekshistorien uppdagas för släkten.


Huvudhistorien varvas med Pedro Camchos skruvade berättelser, som går som följetonger på Panamerican och dessa ger romanen lite extra krydda.


En läsvärd bok och jag kommer att välja fler titlar av Mario Vargas Llosa.

Av katsura - 8 januari 2011 16:27

Tänk att ledigheten alltid går så fort... men tänker man efter lite så har vi faktiskt hunnit med mycket. Bonusdotter S kom från Kalmar redan den 20 dec och hjälpte till med julstöket och sedan firades det jul.


Sedan for vi ju till Teneriffa där vi bl a firade U som fyllde 70 år och räknade in det nya året. Dessutom har vi haft släktkalas för maken, som har fyllt 49 år. Då var båda bonusdöttrarna plus hund hemma. 


Nu är det bara en ledig dag kvar och då skall julen städas ut och så har jag bokat väninnan V som draghjälp för att komma iväg på lite träning i morgon. Kl.9.30 ska vi träffas på Batterifabriken...jag som brukar sova då.  


  



Hav
Av katsura - 8 januari 2011 13:18

Idag regnar det och snön som kom krymper och krymper. När snön väl har kommit får den gärna ligga kvar ett tag tycker jag. Dels blir det ljusare och dels har alla fått utstå en hel del när den kom, i form av trafikstörningar och SNÖSKOTTNING!


  


Vi har skottat och skottat (=bra gratisträning   ) och nu känns det lite som ogjort arbete när allt regnar bort... Dessutom är jag rädd att det blir blixthalka på detta , med allt vad det kan innebära. Regn i all ära, men jag hade faktiskt varit lite gladare om det hade kommit i form av snö idag...


  

Av katsura - 7 januari 2011 18:11

Om jag hade haft mer sol i min trädgård hade jag köpt en hibiskusplanta, för de blommar så vackert och är exotiska på något sätt. På Teneriffa fungerade de bra som häckväxter och det kan man ju bara drömma om här hemma. De blommade i en mängd olika färger...

  


   


   


 


Trevlig kväll!   

Av katsura - 5 januari 2011 18:17

Teneriffa är ett surfingparadis, med fantastiska vågor, för den som kan surfa... Naturligtvis surfade jag inte själv, men det var underhållande att studera surfarnas bedrifter. På håll såg de ut som små pingviner som guppade på ytan i väntan på den perfekta vågen.


  


Plötsligt kom "the Wave" och det blev aktivitet...


  


Det gäller att komma helt rätt i vågen och alla lyckades inte...


  


...men här har vi en som lyckades. Det är helt fantastiskt att se hur skickliga de är!


  


  


  


Här syns det ganska bra hur stora vågorna verkligen var...

   


Ibland kom de inte upp helt på brädorna, men det gick lika bra att sitta på knä! Jag tror dock inte att han var nöjd med att missa den perfekta vågen! 

Hav · Resor
Av katsura - 3 januari 2011 21:15

Nu är jag tillbaka i kylan efter en vilsam vecka på Teneriffa.Därför vill jag önska er alla en god fortsättning på 2011! 


Så fantastiskt skönt det är med lite miljöombyte och så stärkande det känns att få ligga i solen vid poolkanten några dagar. Visserligen hade vädret kunnat vara bättre, men med tanke på årstiden hade det även kunnat vara sämre, så vi är HELT nöjda med halva soldagar och ca 20 grader i luften!


Vi bodde precis vid havet, på gränsen mellan Los Christianos och Playa de las Americas, och utsikten var bedårande...speciellt solnedgångarna!

  

Bilden är tagen med min lilla Canon IXUS 750

Hav · Resor

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Ovido - Quiz & Flashcards