Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under november 2012

Av katsura - 17 november 2012 22:18

Nu har alla eklöven också fallit av.

Räfsat hela dagen och engagerat hela familjen,

men de andra två kroknade ganska snabbt...

Maken körde dock ett släp till tippen,

så i morgon kan jag börja fylla det igen!


 


 

På hösten tar jag de större gräsytorna

och resten får ligga till våren.

Ett tjockt lager löv skyddar  känsliga växter

ganska bra om kylan slår till och snön uteblir.


Det var bara +3 grader,

men räfsandet håller värmen uppe.

Kollegan Nisse kom och hämtade träden vi fällde i veckan.

Vi behöver inte mer ved,

så det kändes bra att han ville ha det,

istället för att köra det till tippen!


I höst har jag alltså fällt 12 träd!

Jag ser fram emot att få ner mer ljus på tomten

och har flera trädgårdsprojekt i tankarna 

till våren!

Av katsura - 15 november 2012 19:11

Grått, grått, grått grått...

Varsel, varsel, varsel...

Syrien, krig, krig...

Flygattacker mot Gaza...

Ridolycka i Flyinge...

Knivmord i Bromölla...

Fler kriminella gäng i Malmö...

Mulet, mulet, mulet...

Det är ju inte uppmuntrande att se på nyheterna precis.


Däremot vill jag tacka Expressen,

som kom med avslöjandet om SD-politiker med järnrör!

Om SD vill behandlas som alla andra partier 

bör de ju uppföra sig...

Det finns mycket skit bakom Åkessons försök till putsad fasad...


I morgon är det fredag.

En efterlängtad fredag (precis som alla andra fredagar).

Helgen kommer att gå i trädgårdens tecken.

Tre träd till plockades ner i veckan!!!


 

Håle hall på Fars dag.



Av katsura - 13 november 2012 21:41

Sedan 2004 har jag jobbat i Klippan.

Någon gång i början blev jag inbjuden till ett fackmöte...

sedan har det varit tryst, 

trots omorganisationer i flera år!



För en månad sedan bytte jag fack och idag var jag på ett möte!

Varför har jag inte bytt tidigare???

Varför har jag betalat 300:- i månaden i åtta år till ett fack som har varit helt ointresserat av sina medlemmar?


Visserligen har jag fått en Aladdinask att dela med mina kollegor varje jul

samt en liten kökshandduk från Klippans Yllefabrik,

(tack, tack)


men om jag hade behållit pengarna själv hade jag kunnat köpa mig en riktigt vacker yllepläd istället!

    

Av katsura - 12 november 2012 20:43

Förra vintern kom aldrig fågelbordet fram,

så i år kompenserar vi för det 

och har redan plockat fram både talgbollar och solrosfrön.

Ibland är det trångt

och jag har noterat följande arter:

grönfink, blåmes, talgoxe, pilfink, större hackspett , nötväcka och bofink.

Listan kommer säkerligen att bli myckat längre under vintern!


 


  


Av katsura - 11 november 2012 20:58

Imorse tog vi bilen och körde till Håle hall

på Hallandsåsen.

Ingen bil på parkeringen... YES!

Chili fick gå lös hela rundan och hon njöt !


Dimman låg tät och luften var fuktmättad!

 


Det droppade från träden, men det regnade inte...

Marken var våt och vi (=jag) ångrade 

att jag inte tog gummistövlarna istället!

Rundan, vi valde, var bara 2,5 km

men det tog oss en timme att ta oss runt!


 


Det var så tyst och vi njöt hela rundan. 

Vi hörde bara vårt eget flåsande

och stönande när vi skulle passera höga vattenflöden

(man vill ju inte halka på slippriga stenar...)

och vattnet som forsade fram i bäckarna.


 


En del av rundan är ett kalhygge,

sedan Gudrun drog fram där 2005.

Från början såg platsen förfärlig ut, som en krigszon,

men nu har undervegetationen tagit sig.


 


Glad Fars dag önskar jag alla fäder!

Av katsura - 8 november 2012 19:04

 


Klippan är varken världens, Sveriges eller Skånes metropol , men det är en liten ort med vackra omgivningar. Närheten till Söderåsen och Skäralid är ett plus. Miljön kring Bjärsgård och Vasasjön är också värt ett besök. Tyvärr räcker det inte att man har en fin miljö...


Kommunen har bara 16 000 invånare, så visst förstår man att det kan vara svårt att få ihop ekonomin. I närheten av Klippan finns fler småkommuner t ex Åstorp, Bjuv, Örkelljunga och Perstorp, med liknande problem. Varför slår man inte ihop kommunerna?  Lite samarbete finns redan kommunerna emellan, men jag tror ju att alla parter skulle vinna på en lite större enhet! Det skulle t ex vara lättare att kunna erbjuda traktens ungdomar en gymnasieskola med många program.

Av katsura - 6 november 2012 20:56

 


Matilda Maräng

Av katsura - 6 november 2012 18:54

 



Nu har vi nästan flyttat klart på jobbet.

Flyttning och besked om nedläggning samtidigt,

har varit omtumlande både för personal och elever.

De nya lokalerna är ljusa och det knarrar inte i golven - UNDERBART!


Radio P4 Kristianstad kom och intervjuade elever och personal idag

och på torsdag kommer TV...

Var och varannan dag har det varit artiklar,

med tillhörande kommentarer, i HD/NST.


Och mitt i allt detta ska vi bedriva en bra verksamhet.

Utmaning!


PS Förkylningssignalerna under helgen var falsk alarm!

SKÖNT!


Nu väntar jag med spänning på resultatet i amerikanska valet.

HEJA OBAMA!


Andra amerikanska nyheter är att Julian och Kelly

har fått tvillingar;

George och Lily

      




Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards