Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under maj 2010

Av katsura - 25 maj 2010 11:24

  

Första middagen utomhus resulterade i ett stilleben "black and white".

Av katsura - 25 maj 2010 10:32

Nu har alla gästerna åkt hem, dottern är i skolan och maken har åkt till Stockholm. Lugnet har lagt sig, i allafall inomhus...


Utomhus stormar det som om hösten vore kommen. Vad är det för fel på vädret??? Emellanåt öser regnet ner och det är mörkt i hela huset. Det är ju MAJ... någon måste ha missuppfattat det hela!


Chili gillar inte regn och blåst. Då ligger hon helst inne... och det är tur eftersom maken inte är hemma och kan ta henne på några längre rundor. Hon är nöjd med en snabb trädgårdsvisit!

  

Vart tog alla gästerna vägen???

Av katsura - 24 maj 2010 18:59

I helgen som gick fyllde min dotter 11 år. Hon föddes på pingstdagen 1999, och i år var det pingstdagen igen!


Tyvärr kunde inte så många i släkten komma på kalaset pga att det var Lundakarneval (jag tvivlar dock på att de tillbringade dagarna tre inne på karnevalsområdet, men de hade iallafall något att skylla på   ...), men mormor kom från Eskilstuna med make och hund liksom halvsystrarna, en svåger och kusin L.


Men vi fyllde huset ändå och njöt av marinerad kyckling med limepastasallad, grönsallad och bröd. Därefter kaffe och världens finaste tårta från Sjöstrands bageri!

  

Av katsura - 21 maj 2010 15:10

  


Av katsura - 21 maj 2010 12:24

Full fart mot helgen!!!


Dörren mot altanen står öppen, så jag hör fågelkvittret ända in i vardagsrummet. Äntligen har vädret blivit lite mysigare!


Min japanska lönn har slagit ut och dess limegröna blad är en fröjd för ögat.

  

Förutom att naturen själv sätter färg på tillvaron målar grannen om sitt hus. Från att ha varit vitt och blått blir det nu varmt gult med vita knutar. Det blir en snygg "fondvägg" bortom gröna dungen.   


Jag glädjer mig också åt att mamma kommer på visit över helgen. Nu har vi inte setts sedan i vintras, så jag längtar verkligen efter henne, U och Ceasar. Gäststugan är städad och vädrad och snart ska jag sätta på lite värme också, så att de får det varmt och gott där ute.


Om två timmar kommer dottern från skolan och hennes uppdrag är att idag hjälpa till med städningen. Sådana dagar brukar hon kalla sig för "mammas lilla slav" och så klär hon sig i förkläde och huckle. Sedan brukar hon försäkra sig om att det blir lite veckopengsförhöjning...   


Förutom detta är min sk gräsmatta är nyklippt, posten kom precis, kaffebryggaren puttrar i köket, maken ringde nyss, benen är nyrakade, solen skiner, foten läker som den ska (tror jag) , Chili sover vid mina fötter och tårtan är beställd... kan det bli bättre?!?




Av katsura - 20 maj 2010 21:21

Magnolian blommar!!!   


  

Av katsura - 20 maj 2010 20:53

Igår satt jag med kameran i högsta hugg och spanade in en skata, som helt ovetande studsade runt på min sk gräsmatta (det är en skymf mot alla gräsmattor i Sverige att kalla min det...). Ja knäppte en bild, och en till men den raderade jag direkt pga dålig skärpa och SEDAN...perfekt läge! Kameran reagerade inte. NEEEJ!

Skärmen blinkade "byt batteri"!

  

Av katsura - 20 maj 2010 10:34

Förra året byggde vi en träaltan och tog bor all gammal ölandssten. Plattorna ligger nu i travar bakom huset och väntar på att bli placerade någon annanstans. Jag vill använda dem, men jag vet inte riktigt var. Ett tag till får de vänta...


Sist jag lade plattor vid cykelskjulet fick jag en diskrubbning i ryggen (AJ!), så den här gången ska jag nog be lite om hjälp... De är mycket tyngre än man tror!

  


Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards