Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Alla inlägg under maj 2010

Av katsura - 29 maj 2010 21:33

Idag fick jag besök av en väninna sedan 24 år tillbaka. Jag minns det som det var igår, när hon flyttade in på min studentkorridor i Linköping. Hennes föräldrar hjälpte henne och jag som inte var van vid småländska trodde den stackaren hade talfel... De skulle nämligen se på "spottnytt på tosdag".


Snart förstod jag att det var dialekten jag inte begrep och vi blev riktigt goda vänner. Fest, studier, bantning, träning - vi stöttade varandra i allt!


Efter åren i Linköping hamnade jag i Lund och hon i Malmö, så vi har haft goda möjligheter att umgås. Numera blir det inte så ofta, men det är desto roligare när det verkligen blir av!


Tänk vad mycket gemensamma minnen man har efter så lång vänskap! För att hinna prata så mycket som möjligt idag åt vi lunch nere i stan och det blev min favoriträtt framför alla andra - SUSHI   .


  


Av katsura - 28 maj 2010 14:57

Liten och näpen, men OJ vilken styrka i doften. Liljekonvaljen växer vilt på några platser i min ostyriga trädgård och nu blommar de - något senare än vanligt.

  

Av katsura - 28 maj 2010 10:36

  

Idag behöver jag något färgglatt, för varken vädret eller humöret är på topp. Det är kanske inte så konstigt eftersom det gärna går hand i hand...


Varför vill inte värmen och solen komma på riktigt? Jag börjar bli rädd att det ska bli en lika trist sommar som 2005, då vi också hade en kall och ganska lång vinter. Den sommaren hade vi sällan mer än +12 grader och jag vet att vi höll på att frysa ihjäl när vi var på utflykt på kullen en dag. Andra dagar kunde man inte göra något alls för det regnade så kraftigt att man inte ens kunde ta sig till bilen. Dessutom plockade jag mördarsniglar i mängder...   


Nej, nu alla bloggare får vi verkligen dansa soldansen för glatta livet, för en sådan sommar vill vi väl inte ha?


* dansa, dansa, dansa, dansa, dansa*

(attan att det går så illa när man är halt...)

 

Jag önskar alla en glad, trevlig dag, trots

 

vädret!

 

  

Av katsura - 27 maj 2010 20:16

Idag kom jag på en liten utflykt till Gånarp. Där fick jag möjligheten att se den blommande kastanjen. Det är inte vilket träd som helst utan det är den största (och kanske äldsta) kastanjen i Ängelholms kommun!

  


Dagen till ära hade äppelträden också slagit ut och där satt en nyckelpiga och gottade sig i solen.

 


Tack A-K och R för en trevlig förmiddag   . 

Av katsura - 27 maj 2010 08:51

Under de senaste decennierna har särskrivningarna blivit allt vanligare. Överallt ser man detta fenomen - på skyltar, i affärer, i bloggar.  I artikeln Språk vetare rasar (2010-05-26, NST) kunde man läsa att den här språkförändringen har gått avsevärt snabbare än andra förändringar i språket.


Men varför har det då blivit så vanligt att särskriva? Enligt Lars-Gunnar Andersson, professor i modern svenska på Göteborgs universitet, finns det olika teorier. Den ena kan vara en påverkan från engelskan och den andra kan vara att vi ständigt ser särskrivningarna på förpackningar och skyltar.


Lars-Gunnar Andersson menar också att särskrivningar är något vi ska låta bli att ägna oss åt och jag håller med. Men varför är det så farligt att särskriva lite ord? Jo, risken är stor att man blir missförstådd, man blir kanske inte tagen på allvar när man t ex söker ett jobb och dessutom får man kanske inte sagt det man hade tänkt.


Särskrivningar kan verkligen förvirra, som i följande exempel:

en armad bandit       ???  

en halv naken karl     (vilken halva, överkropp eller underkropp)

butter kaka               (sedan när blev kakorna buttra?)

pappa ledig               ( ledig i betydelsen singel???)

gift orm                    (inte visste jag att ormar kunde ingå äktenskap)

rak apparat               (ja, vad kan det vara för en apparat?)

bar personal              (tunt klädda i värmen?)

dansk får ost             (undrar om han får kex till)

djupfryst kyckling lever (hjälp det rör sig i frysdisken!!!)

brun hårig sjuk sköterska ( stackare som både är hårig och sjuk...)

sjuk gymnast             (ja, då kan man inte träna...)

små företagare          (ska man vara max 160 cm för att räknas dit?)

kassa medarbetare    (trist med sådana arbetskamrater...)

herr toalett               (namn skrivs väl med stort T?)


Det är ingen tvekan om att det kan bli lite tokigt...   

Av katsura - 26 maj 2010 21:54

  

Ett skott från pappas trädgård i Eskilstuna.

Av katsura - 26 maj 2010 19:48

Nu blommar min vita klematis.   

  

Den slingrar sig upp i en fläder och blir vackrare för varje år.

Av katsura - 25 maj 2010 14:01

... på nätterna!

 

Därför piggar jag upp mig med en ros.

  

Nu tittar faktiskt solen fram... undrar om den är här för att sta... (nej nu är den borta igen   ).

Ja, det gick snabbt.

Det gäller att inte blinka för ofta för då får man väl D-vitaminbrist.

Årets snackis 2010, måste vara vädret... inte ens kronprinsessans bröllop slår högre!

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Tidigare år

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards