Katsura och kantarell - en bildblogg om natur, djur och trädgård

Direktlänk till inlägg 16 maj 2010

Var är språket på väg?

Av katsura - 16 maj 2010 12:53

Jag har surfat runt på en hel del bloggar under helgen, varav många verkligen är läsvärda, intressanta och roliga. Många illustrerar sina inlägg med fina foton och andra bilder och det är ett roligt tidsfördriv att ta del av härliga tankar, åsikter och synpunkter.


MEN de allra flesta bloggarna är ju skrivna på ett nästintill obegripligt språk   ! Är det en bloggjargong att skriva så eller beror det på okunnighet? Kan inte dagens skribenter uttrycka sig utan diverse tecken och onomatopoetiska ord? Dessutom används inte ens de vanligaste, mest grundläggande skrivreglerna, men punkt, stor bokstav osv. Jag tycker det är lite beklämmande och framför allt är det så trist att läsa sådan text.


Jag vet att ett språk utvecklas, men det ska väl inte utarmas helt?


Många tycker kanske att jag agerar "språkpolis", vilket ofta är negativt laddat, men varför är det sämre att veta vilka regler som gäller i ett språk än att kunna vilka regler som gäller i fotboll och andra sporter?


Det enda positiva med dåligt skrivna bloggar är att jag direkt vet vilka jag inte ska ägna en sekund. Det dunkelt skrivna är ofta det dunkelt tänkta...

 
 
skånepågen

skånepågen

16 maj 2010 13:35

Jag är tvungen att hålla med dig betr. språk och satslära. Men kan konstatera att detta är inte så viktigt numer i skolan. Märker det på barnbarnen.
Har tittat lite mer nu på din blogg och undrar vilken ras din hund tillhör. Påminner om våran. Amerikansk Cocker Spaniel heter våran, vad heter din ras ?

http://aake.bloggagratis.se

 
Inger

Inger

16 maj 2010 14:18

Håller med dig, en del bloggar är jättejobbiga att läsa. Själv skriver jag korta meningar mest för att jag tycker det är så jobbigt när man skriver ihop texten utan mellanrum. Sen är ju skrivande också ett intresse, som gör att vi har olika förutsättningar.

Men jag håller med dig - texten måste flyta annars blir det tråkigt att läsa även om innehållet är intressant. Men som tur är så har vi olika tycke och smak och så går det ju att fortsätta vidare till något intressantare ...

Kram Inger

http://snartmormor.bloggagratis.se

 
Yvonne K

Yvonne K

16 maj 2010 18:00

Jo, håller med dig i mycket, och man gör ju också ett val om man vill läsa eller inte. Det jag själv kan tycka när jag bloggar är att jag släppt på mycket regler och till viss mån också stavning för att det är ändå min blogg och där får jag skriva nästan vad jag vill. Skulle jag skriva en uppsats t ex skulle jag inte skriva dom utan dem, det känns för mig i en blogg att man använder mer vardagsspråk. Men samtidigt tycker jag också att vi ska vara rädda om vårt språk.

Ha det gott!

http://yvonnek.bloggagratis.se

 
Viv

Viv

16 maj 2010 23:27

Håller med... du sätter ord på något jag tänker på då och då.
Jag har t.om hört lärare som säger att de är FÖR språkutveckling, men jag tycker att mycket av bloggjargongen är en slags språk-"inveckling"... bättre då med helt nya ord om de som finns inte täcker upp allt som behöver sägas...
Kram ♥

http://viv.bloggplatsen.se

 
micke

micke

17 maj 2010 09:51

Jag är urdålig på att stava rätt, många gånger får jag gå ut på google och få hjälp med ett ord så att det blir rätt stavat.
T.ex idag fick jag hjälp med ordet suverän, jag skrev suvuren som jag säger när jag pratar.
Man kanske är lite ordblind av sig.... ibland kanske.

micke

http://fotosidan.se/diarullen

 
katsura

katsura

17 maj 2010 11:27

Tack för alla kommentarer.
Hoppas du ser detta Micke, för jag kan inte kommentera på din nya blogg. Vet inte varför??? Jag har alltid tyckt att dina inlägg har varit kul och intressanta. Lite stavfel här och där gör inte mig någonting och du har uppenbarligen hittat en strategi för detta genom att rådfråga stavningsprogram... :)
Ha det gott!

http://katsura.bloggplatsen.se

 
Ingen bild

micke

17 maj 2010 13:04

Hej
Man måste bli medlem på fotosidan om man ska lämna en kommentar och lägga in bilder och blogga och så, det medlems skapet kostar ingenting det är gratis, jo föresten om man ska blogga själv så tror jag att man behöver betala in en summa tror att det kostar 200 per år.
Men du hittar all info om allt detta på fotosidans medlemsskap, finns olika nivåer på medlemsskap
Kul att du tycker att jag skriver intresanta blogg inlägg, och jag säger detsamma till din fina blogg.

mvh micke

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av katsura - 30 juni 2017 15:41


Semester och ledighet regn och rusk golf och läsning trädgård och träning.   Jag har inte varit inne på bloggen på flera år och minns knappt hur det fungerar. Användarnamn och lösenord var de första gåtorna som skulle lösas.   Vädre...

Av katsura - 6 maj 2015 15:36

Maj hade kunnat vara en så mysig tid, men maj är ALLTID stressig. Jag skulle vilja sitta med en kopp kaffe under körsbärsträdet, men istället sitter jag inne och rättar och bedömer, rättar och bedömer.   Varför vill Skolverket l...

Av katsura - 18 februari 2015 16:25


Sportlov 2015. Tjocka moln, så ljuset kommer knappt igenom, blåst och nu även regn!   Det är inte läge för att fotografera utomhus.   Inte ens läge att VARA utomhus. Visset väder med andra ord...     Jag är ju svag för ...

Av katsura - 11 januari 2015 18:33

Först kom Alexander, som en liten västanfläkt. Därefter kom Svea och ruskade om lite grann, och nu kom Egon med full kraft!   Under natten var det svårt att sova när orkanvindarna slet i huset. Alla träd står dock kvar, men det hö...

Av katsura - 6 januari 2015 20:37

Nu är festligheterna  och ledigheten slut för denna gång.   Julpyntet får stå kvar till helgen för i morgon är det jobb på schemat igen.   Folk säger ju att man behöver mindre sömn när man blir äldre, men jag älskar sovmorgn...

Välkommen till katsura

Presentation

Kategorier

Senaste inläggen

Länkar

Besöksstatistik

Arkiv

RSS


Skapa flashcards